Wszystkie podwarszawskie gminy chętne są do przyłączenia?
Muszę sprostować, nikt nie zamierza nikogo do niczego przyłączać. Żadna z tych gmin, które są opisane w projekcie nie zniknie, będzie dalej funkcjonować jak dotychczas. Gminy te dalej będą miały swojego burmistrza, własną radę, swój budżet i będą same podejmować decyzje we wszystkich lokalnych sprawach. To oznacza, że na poziomie gminnego samorządu nic kompletnie się nie zmienia.
A co się zmieni?
Tworzona jest nowa metropolitalna jednostka samorządowa, czyli te gminy razem będą tworzyły metropolię na prawach powiatu. To znaczy, że zamiast tych kilku powiatów, które są dzisiaj rozdrobnione wokół Warszawy, tworzymy jeden duży powiat. Przenosimy na szczebel centralny powiatowe kompetencje koordynacji działań, które są w gminach. Dodatkowo wzmacniamy ten powiat kompetencją prowadzenia komunikacji zbiorowej. Nie muszę chyba nikogo przekonywać jak ważny to jest problem na terenie warszawskiej aglomeracji. Wszyscy ci, którzy doświadczyli konieczności kasowania kolejnych biletów przesiadając się z pociągu do komunikacji miejskiej i na odwrót, którzy pamiętają spory podwarszawskich gmin z Warszawą o linie autobusowe, które miały dojeżdżać pod Warszawę, a w rzeczywistości autobusy komunikacji miejskiej przejeżdżające np. przez Jabłonnę nie zatrzymywały się na przystankach, bo gmina nie podpisała na czas umowy z Warszawą wiedzą, jak to jest ważny proces, żeby umożliwić stworzenie jednolitej sieci komunikacyjnej.
Co jeszcze przewiduje projekt PiS?
To będzie niezwykle korzystne dla mieszkańców podwarszawskich gmin, bo umożliwi im łatwiejszy i tańszy dojazd do pracy, szkoły, etc. ale będzie też korzystny dla samych Warszawiaków, bo zmniejszy ruch samochodowy. Ci, którzy dostaną dostęp do komunikacji miejskiej zrezygnują bowiem z wjeżdżania do Warszawy samochodami, będzie czystsze powietrze, mniejsze korki, więcej miejsc parkingowych wolnych w Warszawie dla Warszawiaków. To także szansa na podniesienie poziomu edukacji na całym obszarze metropolitalnym, bo pamiętajmy, że szkoły ponadpodstawowe, licea czy szkoły średnie techniczne prowadzone są przez samorząd powiatowy, w tym wypadku przez władze miasta st. Warszawy. Dzisiaj tereny podwarszawskie są właściwie pozbawione dostępu do średniego szkolnictwa na wysokim poziomie. Wprowadzenie takiego rozwiązania w życie spowoduje wyrównanie szans edukacyjnych na całym terenie. Takich korzyści dla wszystkich jest bardzo wiele i wolałbym żebyśmy o tym dyskutowali, a nie o tym komu to służy. To służy mieszkańcom.
Kiedy te rozwiązania weszłyby w życie?
Ustawa przewiduje ich wejście w życie od kolejnych wyborów samorządowych. Jeśli ustawa zostanie przyjęta, to ten okres będzie okresem przygotowań do tej reformy, a już nowe wybory samorządowe będą odbywały się do nowych organów władzy na całym obszarze. Z tym, że - jak mówię - w wyborach do gmin nic się nie zmieni, mieszkańcy będą wybierały swoje władze. Natomiast novum będzie wybór władz metropolitalnych.
Rozmawiał Piotr Czartoryski-Sziler
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Wszystkie podwarszawskie gminy chętne są do przyłączenia?
Muszę sprostować, nikt nie zamierza nikogo do niczego przyłączać. Żadna z tych gmin, które są opisane w projekcie nie zniknie, będzie dalej funkcjonować jak dotychczas. Gminy te dalej będą miały swojego burmistrza, własną radę, swój budżet i będą same podejmować decyzje we wszystkich lokalnych sprawach. To oznacza, że na poziomie gminnego samorządu nic kompletnie się nie zmienia.
A co się zmieni?
Tworzona jest nowa metropolitalna jednostka samorządowa, czyli te gminy razem będą tworzyły metropolię na prawach powiatu. To znaczy, że zamiast tych kilku powiatów, które są dzisiaj rozdrobnione wokół Warszawy, tworzymy jeden duży powiat. Przenosimy na szczebel centralny powiatowe kompetencje koordynacji działań, które są w gminach. Dodatkowo wzmacniamy ten powiat kompetencją prowadzenia komunikacji zbiorowej. Nie muszę chyba nikogo przekonywać jak ważny to jest problem na terenie warszawskiej aglomeracji. Wszyscy ci, którzy doświadczyli konieczności kasowania kolejnych biletów przesiadając się z pociągu do komunikacji miejskiej i na odwrót, którzy pamiętają spory podwarszawskich gmin z Warszawą o linie autobusowe, które miały dojeżdżać pod Warszawę, a w rzeczywistości autobusy komunikacji miejskiej przejeżdżające np. przez Jabłonnę nie zatrzymywały się na przystankach, bo gmina nie podpisała na czas umowy z Warszawą wiedzą, jak to jest ważny proces, żeby umożliwić stworzenie jednolitej sieci komunikacyjnej.
Co jeszcze przewiduje projekt PiS?
To będzie niezwykle korzystne dla mieszkańców podwarszawskich gmin, bo umożliwi im łatwiejszy i tańszy dojazd do pracy, szkoły, etc. ale będzie też korzystny dla samych Warszawiaków, bo zmniejszy ruch samochodowy. Ci, którzy dostaną dostęp do komunikacji miejskiej zrezygnują bowiem z wjeżdżania do Warszawy samochodami, będzie czystsze powietrze, mniejsze korki, więcej miejsc parkingowych wolnych w Warszawie dla Warszawiaków. To także szansa na podniesienie poziomu edukacji na całym obszarze metropolitalnym, bo pamiętajmy, że szkoły ponadpodstawowe, licea czy szkoły średnie techniczne prowadzone są przez samorząd powiatowy, w tym wypadku przez władze miasta st. Warszawy. Dzisiaj tereny podwarszawskie są właściwie pozbawione dostępu do średniego szkolnictwa na wysokim poziomie. Wprowadzenie takiego rozwiązania w życie spowoduje wyrównanie szans edukacyjnych na całym terenie. Takich korzyści dla wszystkich jest bardzo wiele i wolałbym żebyśmy o tym dyskutowali, a nie o tym komu to służy. To służy mieszkańcom.
Kiedy te rozwiązania weszłyby w życie?
Ustawa przewiduje ich wejście w życie od kolejnych wyborów samorządowych. Jeśli ustawa zostanie przyjęta, to ten okres będzie okresem przygotowań do tej reformy, a już nowe wybory samorządowe będą odbywały się do nowych organów władzy na całym obszarze. Z tym, że - jak mówię - w wyborach do gmin nic się nie zmieni, mieszkańcy będą wybierały swoje władze. Natomiast novum będzie wybór władz metropolitalnych.
Rozmawiał Piotr Czartoryski-Sziler
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/325791-nasz-wywiad-jacek-sasin-utworzenie-metropolii-warszawskiej-posluzy-mieszkancom-to-szansa-na-wielu-plaszczyznach?strona=2