Rusza II linia metra. Dlaczego dopiero teraz? HGW: "Podziemia Warszawy są pełne niespodzianek i tajemnic"

Fot. PAP/Leszek Szymański
Fot. PAP/Leszek Szymański

W niedzielę o 9.30 Hanna Gronkiewicz-Waltz z ponad dwuletnim opóźnieniem otworzyła II linię metra.

To moment naprawdę historyczny

— mówiła prezydent Warszawy.

Podziemia Warszawy są pełne niespodzianek i tajemnic

— w ten sposób tłumaczyła opóźnienia w budowie metra.

Wśród przyczyn wymieniła niewybuchy oraz trudną sytuację geologiczną.

A teraz zmierzamy na peron, zapraszam

— zakończyła swoje przemówienie Gronkiewicz-Waltz.

Godzina otwarcia II linii metra została podana dopiero w niedzielę rano.

W niedzielę o godz. 9.30, po ponad pięciu latach od podpisania umowy na projekt i budowę, pierwsi pasażerowie będą mogli pojechać centralnym odcinkiem II linii metra

— poinformowała na Twitterze Gronkiewicz-Waltz.

Dzisiaj przejazd nową linią bezpłatny. Zapraszam wszystkich mieszkańców do korzystania

— dodała.

Centralny odcinek II linii metra o długości ponad 6 km łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód są to: „Rondo Daszyńskiego”, „Rondo ONZ”, „Świętokrzyska”, „Nowy Świat - Uniwersytet”, „Centrum Nauki Kopernik”, „Stadion Narodowy” i „Dworzec Wileński”.

Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji „Świętokrzyska”.

Na ścianach peronów II linii metra znajdują się grafiki z nazwami stacji. Wygląd ścian opracował światowej sławy polski artysta Wojciech Fangor. Poszczególne stacje różnią się kolorystyką.

Stacja „Nowy Świat-Uniwersytet” jest w kolorze fioletowym, to najgłębsza stacja II linii. Ma cztery kondygnacje, a peron znajduje się 23 m pod ziemią. Wynika to z geologii Warszawy - konieczne było poprowadzenie tuneli II linii metra osiem metrów pod dnem Wisły. Na stacji będzie aż 17 schodów ruchomych. Pasażerowie, by dostać się na peron, będą musieli pokonać trzy poziomy schodów.

Głosem” drugiej linii warszawskiego metra będzie Maciej Gudowski, jeden z najpopularniejszych lektorów w Polsce. Kandydaturę Gudowskiego poparło niemal 50 proc. mieszkańców, którzy wzięli udział w internetowym głosowaniu.

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza „Anna” (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.

Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 r. budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.

W listopadzie ub.r. prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiadała otwarcie II linii podziemnej kolejki na 14 grudnia. Ratusz tłumaczył, że opóźnienie w oddaniu II linii metra spowodowane jest pożarem akumulatorów na stacji „Rondo Daszyńskiego”, do którego doszło 2 grudnia.

bzm/PAP

Autor

Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych