Państwo polskie istnieje tylko teoretycznie? Interpelacja poselska do minister Teresy Piotrowskiej

Fot. PAP/Jacek Turczyk
Fot. PAP/Jacek Turczyk

Pomimo znacznego ograniczenia zakresu projektu przedmiotowy system informatyczny nie działa prawidłowo i nic nie zapowiada, aby sytuacja miała w najbliższym czasie ulec poprawie - pisze poseł Jarosław Zieliński.


Szanowna Pani

Teresa Piotrowska

Minister Spraw Wewnętrznych

Interpelacja poselska

w sprawie problemów w funkcjonowaniu aplikacji „Źródło” i Systemu Rejestrów Państwowych

Z całego kraju napływają informacje o bardzo poważnych problemach w funkcjonowaniu aplikacji „Źródło” i dostępie do Systemu Rejestrów Państwowych, będących główną częścią realizowanego przez MSW programu pl.ID.

Pomimo znacznego ograniczenia zakresu projektu przedmiotowy system informatyczny nie działa prawidłowo i nic nie zapowiada, aby sytuacja miała w najbliższym czasie ulec poprawie. Docierające z wielu gmin informacje o braku możliwości uruchomienia systemu, zalogowania się do niego, wprowadzania wniosków, wydruku dokumentów czy dostępu do danych zgromadzonych w rejestrach potwierdzają krytyczne uwagi pod adresem MSW, formułowane w sprawie nieprzygotowania systemu informatycznego do jego uruchomienia z dniem 1 marca 2015 roku. Tym bardziej niepokoją słowa Podsekretarza Stanu Pana Tomasza Szubieli wypowiadane na posiedzeniu Komisji Spraw Wewnętrznych na temat funkcjonowania Systemu Rejestrów Państwowych po dniu 1 marca 2015 roku Pan Tomasz Szubiela wyraźnie bagatelizuje problemy techniczne i organizacyjne funkcjonowania Systemu Rejestrów Państwowych, co stoi w rażącej sprzeczności do licznych, bardzo krytycznych sygnałów na temat uruchomionego przez MSW systemu informatycznego, płynących z blisko 2,5 tysiąca urzędów gmin w całym kraju. Wszystko wskazuje na to, że prawdziwa kulminacja problemów w funkcjonowaniu Systemu Rejestrów Państwowych jest dopiero przed nami i nastąpi na przełomie marca i kwietnia 2015 roku, gdy upłynie maksymalny termin 30 dni na wydanie nowych dowodów osobistych dla wniosków składanych w tym tygodniu.

Wobec powyższego, działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 roku o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. Nr 73, poz. 350, z późn. zm.), uprzejmie proszę Panią Minister o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1. Czy z dniem 2 marca 2015 roku uruchomiony został kompletny system informatyczny programu pl.ID obejmujący aplikację „Źródło” wraz z nowym Systemem Rejestrów Państwowych tak, jak to było zapowiadane przez MSW czy też uruchomione zostały tylko wybrane elementy nowego systemu informatycznego?

2. Czy i w jaki sposób MSW rozwiązało problem niedostosowania przepustowości łącz sieciowych dedykowanych na potrzeby aplikacji „Źródło” do wielkości poszczególnych urzędów i ilości załatwianych przez poszczególne urzędy spraw?

3. Czym był spowodowany i czy został ostatecznie rozwiązany problem z wielodostępem do SRP i równoległą pracą docelowej liczby użytkowników aplikacji „Źródło”? Zwracam uwagę Pani Minister, że aplikacja „Źródło” jest aplikacją centralną, dostępną poprzez przeglądarkę internetową w związku z czym problemy z równoczesnym uwierzytelnieniem i równoległą pracą docelowej liczby użytkowników mogą w głównej mierze wynikać z wadliwej konfiguracji systemu lub niewłaściwego doboru infrastruktury serwerowo-sieciowej.

4. Czy COI przed dniem 1 marca 2015 roku wykonało testy obciążeniowe SRP i samej aplikacji „Źródło” symulujące jednoczesną pracę docelowej liczby użytkowników? Jeżeli tak, to proszę o przedstawienie metody wykonania tych testów oraz raportu z ich przeprowadzenia z uwzględnieniem czasu odpowiedzi dla poszczególnych funkcji systemu SRP, oraz aplikacji „Źródło” przy symulowanym, pełnym obciążeniu systemu.

5. Jakie działania podjęto, aby poprawić ergonomię obsługi spraw za pomocą aplikacji „Źródło” (np. czy wyeliminowano konieczność zatwierdzania przez Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego poszczególnych etapów cząstkowych danej sprawy, co powoduje wydłużanie czasu załatwienia danej sprawy)?

6. Ile urzędów w wyniku problemów z dostępem lub funkcjonowaniem aplikacji „Źródło” korzysta z awaryjnego trybu obsługi na dzień 5 marca 2015 roku oraz na dzień udzielania odpowiedzi na niniejszą interpelację?

7. Ile spraw zgłaszanych przez obywateli (w rozbiciu na: akty małżeństwa, akty zgonów, akty urodzeń, nadane numery PESEL, zameldowania) zostało do dnia udzielenia odpowiedzi obsłużonych w trybie awaryjnym, a ile spraw w tym samym czasie zostało obsłużonych 3 poprzez aplikację „Źródło” Proszę o opis rozwiązania zastosowanego jako tryb awaryjny?

8. W jaki sposób COI MSW zapewni integrację SRP i aplikacji „Źródło” z pozostałymi systemami poszczególnych urzędów (co najmniej na tym samym poziomie jak to było przed wprowadzeniem SRP)? Jakie działania zostały podjęte przez MSW i COI, aby konieczność użycia dedykowanych łącz sieciowych dla SRP nie oznaczała konieczności ręcznego przepisywania informacji między SRP i pozostałymi systemami poszczególnych urzędów, a co za tym idzie znacznego skomplikowania pracy tych urzędów i pozbawienia ich dotychczas funkcjonujących udogodnień i automatyzacji wybranych czynności?

9. Dla jakiej części wniosków (proszę o podanie informacji liczbowej i procentowej w rozbiciu na poszczególne dni, począwszy od 2 marca do dnia przygotowania odpowiedzi na niniejszą Interpelację) o wydanie dowodu osobistego odnotowano problemy z niekompletnymi, bądź wadliwymi danymi we wniosku?

10. Kiedy uruchomiona zostanie funkcjonalność generowania i automatycznego przekazywania sprawozdań statystycznych do GUS?

Jarosław Zieliński

Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.