Rząd pracuje nad strategią bezpieczeństwa narodowego

aon.edu.pl
aon.edu.pl

Rada Ministrów na rozpoczętym we wtorek po godz. 11. posiedzeniu ma rozpatrzyć projekt strategii, który definiuje interesy narodowe w dziedzinie bezpieczeństwa. Premier Ewa Kopacz wysłuchać ma informacji ministrów w sprawie harmonogramu działań wynikających z expose.

Strategia Bezpieczeństwa Narodowego (SBN) to najważniejszy dokument dotyczący bezpieczeństwa i obronności państwa. Przyjmuje ją rząd, a zatwierdza prezydent. Strategia jest podstawą do opracowania bardziej szczegółowych dokumentów, jak np. polityczno-strategiczna dyrektywa obronna.

Projekt dokumentu o strategii bezpieczeństwa narodowego, do którego dotarła PAP, definiuje interesy narodowe w dziedzinie bezpieczeństwa; w dokumencie wskazano na potrzebę „zrównoważonego umiędzynarodowienia i samodzielności w zakresie bezpieczeństwa Polski, w tym zwiększenia strategicznej odporności kraju na różnego rodzaju zagrożenia”.

Jako główne kierunki działań strategicznych wymieniono: zapewnienie gotowości i demonstrację determinacji do działania w sferze bezpieczeństwa i obrony, wspieranie procesów służących wzmocnieniu zdolności NATO do kolektywnej obrony, rozwój Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony UE, umacnianie strategicznych partnerstw, oraz wspieranie i selektywny udział w działaniach społeczności międzynarodowej.

Według dokumentu, jednym z kluczowych elementów bezpieczeństwa narodowego jest energetyka. Za ważny składnik systemu bezpieczeństwa uznano też system transportowy. Za niepokojące uznano „postępujące w ostatnich latach podważanie wiarygodności porozumień rozbrojeniowych”. Oceniono, że zagrożeniem dla globalnego bezpieczeństwa pozostaną międzynarodowy terroryzm i zorganizowana przestępczość. Zwrócono uwagę na zagrożenia w cyberprzestrzeni.

Oceniono, że bezpieczeństwo Europy będzie determinowane przez cztery czynniki: NATO, UE, obecność USA i relacje z Rosją. Zwrócono uwagę, że na kontynencie większość państw prowadzi pogłębioną współpracę polityczno-wojskową i należy do struktur współpracy wielostronnej (NATO i UE), ale mimo to nie brak źródeł potencjalnej destabilizacji.

Podkreślono też, że konieczne jest powołanie organu pomocniczego Rady Ministrów do koordynacji służb specjalnych i nadzoru nad nimi. Za priorytetowe zadanie uznano wprowadzenie specjalnych środków transportu powietrznego dla VIP-ów, zapewniających ciągłość funkcjonowania państwa w sytuacji zagrożenia.

Rząd zajmie się też projektem rozporządzenia w sprawie realizacji przez Agencję Rynku Rolnego zadań związanych z ustanowieniem dalszych tymczasowych nadzwyczajnych środków wsparcia dla producentów niektórych owoców i warzyw w związku z rosyjskim embargiem.

W przypadku Polski wsparcie będzie przysługiwało do 18 750 ton jabłek i gruszek łącznie. Ponadto, każde państwo członkowskie UE ma możliwość rozdysponowania wsparcia w odniesieniu do 3000 ton dowolnych produktów spośród wskazanych w tych przepisach. Mogą to być: marchew, pomidory ogórki, korniszony, kapusta, papryka słodka, kalafiory, brokuły, pieczarki, śliwki, maliny i jeżyny, porzeczki, borówkę oraz winogrona. Produkty te mogą być wycofane z rynku poprzez ich niezbieranie lub też przekazane na cele charytatywne.

Ministrowie rozpatrzą również projekt noweli ustawy hazardowej. Zmiany przygotowywane przez resort finansów mają doprecyzować przepisy, które wzbudzały wątpliwości z punktu widzenia zgodności z prawem UE. Dopuszcza np. działalność na terenie Polski oddziałów firm zagranicznych, które mają siedzibę na terenie UE. W tej chwili muszą one tworzyć oddzielne „spółki córki”.

Wątpliwości związane ze zgodnością ustawy o grach hazardowych z prawem UE związane są m.in. z wprowadzonym przez ustawę zakazem gry na automatach. Rząd nie notyfikował tej ustawy Komisji Europejskiej, choć - zdaniem niektórych ekspertów - należy ją postrzegać jako przepisy techniczne, które podlegają obowiązkowi takiej notyfikacji. Dlatego część branży hazardowej kwestionowała w polskich sądach decyzje wydane na jej podstawie.

Drugi element, który znalazł się w projekcie noweli ustawy hazardowej, to doprecyzowanie kwestii podatkowych. Projekt zawiera wyraźny zakaz sumowania podstaw opodatkowania gier cylindrycznych (np. ruletki), gier w kości i karty z opodatkowaniem gry na automatach.

Rząd zajmie się również założeniami nowego Prawa wodnego, które ma zreformować gospodarowanie wodami w naszym kraju. Reformie ma przyświecać zasada „jedna rzeka - jeden gospodarz”; w jej myśl powstaną m.in. dwa zarządy dorzeczy Wisły i Odry, które odpowiadać będą za inwestycje i utrzymanie np. kanałów bądź wałów.

Resort środowiska wskazuje, że obecnie problemem jest podział kompetencji przy utrzymaniu infrastruktury wodnej. Chodzi o to, że różne instytucje odpowiadają za różne fragmenty rzeki - nurt czy wały. Taka sytuacja może powodować komplikacje np. w przypadku powodzi czy remontów infrastruktury przeciwpowodziowej.

Po zmianie kompetencje zarządcze przejmą zarządy dorzecza (Odry i Wisły) lub marszałkowie województw, w zależności od rangi rzeki. Zlikwidowanych zostanie siedem Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej oraz osiem Urzędów Żeglugi Śródlądowej. W ich miejsce powołanych zostanie sześć urzędów gospodarki wodnej. Będą one odpowiadały za administrowanie wodą, czyli m.in. wydawanie decyzji wodnoprawnych, realizowanie planów gospodarowania wodami, nadzór nad wykonywaniem decyzji oraz za realizację zadań związanych z żeglugą śródlądową (np. utrzymywanie torów wodnych czy rejestrację statków rzecznych).

Kolejny punkt posiedzenia rządu, to projekt rozporządzenia w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego. Podczas swojego expose premier Ewa Kopacz zobowiązała resort finansów do zdecydowanego przyspieszenia prac nad nową ordynacją podatkową: założenia do ustawy mają być gotowe na początku 2015 r., czyli dużo wcześniej niż zapowiadało poprzednio MF.

Zgodnie z informacjami z resortu finansów, premier, na wniosek ministra finansów, powoła przewodniczącego Komisji i 15 członków spośród wybitnych przedstawicieli nauki i przedstawicieli praktyki z zakresu ogólnego prawa podatkowego i procedur podatkowych. Mają oni reprezentować świat nauki, sądownictwo administracyjne, przedsiębiorców oraz resort finansów.

Organizacja prac Komisji bazuje na analogicznych rozwiązaniach z Komisji ds. Kodyfikacji: Prawa Budowlanego, Prawa Cywilnego, Prawa Karnego, przy czym budżet tworzonej Komisji będzie znacząco niższy. Komisja Kodyfikacyjna będzie technicznie obsługiwana przez Ministerstwo Finansów.

lw, PAP

——————————————————————————————————

Uwaga!

Super oferta dla czytelników tygodnika w Sieci! Zamów prenumeratę naszego pisma a oszczędzisz nie tylko czas, ale i pieniądze! Tylko dla prenumeratorów ceny niższe niż w kiosku nawet do 40%!

Więcej informacji o warunkach prenumeraty na http://www.wsieci.pl/e-wydanie.html

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.