„wSieci”: Władza tuczy swoje media. Szokujący raport zespołu parlamentarnego

fot. M.Czutko
fot. M.Czutko

W najnowszym numerze tygodnika „wSieci” Marcin Wikło ujawnia, jak obecna koalicja rządząca od lat zleca sowicie opłacane reklamy tylko wybranym mediom.

Dziennikarz ujawnia wyniki raportu przygotowanego przez Parlamentarny Zespół ds. Obrony Wolności Słowa.

Z raportu wynika, że „Gazecie Wyborczej” w latach 2008–2013 zlecono z ministerstw i kancelarii premiera wydrukowanie reklam i komunikatów za 6 877 955,49 zł. W samym 2013 r. koncern z Czerskiej z reklamowego tortu wykroił dla siebie ponad połowę (54 proc.) wszystkich pieniędzy przeznaczonych przez resorty i KPRM na publikacje w dziennikach ogólnopolskich

— podaje Marcin Wikło.

Autor artykułu ujawnia również, jak rozkładały się wydatki na publikację komunikatów i ogłoszeń rządowych.

Rządowe komunikaty i ogłoszenia można zobaczyć tylko w TVP, TVN i Polsacie. W latach 2008–2013 do telewizji publicznej w ten sposób trafiło prawie 31 mln zł, do TVN prawie 22 mln, do Polsatu – prawie 10 mln zł. Jeśli chodzi o dzienniki ogólnopolskie, to komunikaty instytucji państwowych trafiają do ośmiu tytułów, ale tutaj aż 88 proc. rynku mają łącznie „Gazeta Wyborcza” i „Rzeczpospolita”

— zauważa autor. Jak się okazuje publikacje rządowe pojawiają się tylko w wybranych mediach.

Nie ma ministerialnych ogłoszeń i komunikatów w prasie katolickiej, konserwatywnej, prawicowej – potwierdza te ustalenia wiceprzewodniczący parlamentarnego zespołu Jan Dziedziczak z PiS. – Tu musi paść pytanie, jak ta władza, która ponoć ma służyć wszystkim, zamierza dotrzeć do całego społeczeństwa

— powołuje się dziennikarz „wSieci” na autorów raportu.

Jakie media są wspierane środkami z publicznych pieniędzy pisze Marcin Wikło w najnowszym numerze tygodnika „wSieci” w sprzedaży od 13 października br., także w formie e-wydania TUTAJ

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.