Były szef GDDKiA surowo pilnował publicznych pieniędzy, był zamknięty na dialog z wykonawcami, dlatego branża drogowa z zadowoleniem przyjęła decyzję o jego odwołaniu - wynika z opinii zebranych przez PAP. Drogowcy i opozycja od kilku lat postulowali zmiany na stanowisku szefa GDDKiA.
Premier Donald Tusk odwołał Lecha Witeckiego z funkcji p.o. dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na wniosek wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbiety Bieńkowskiej.
Witecki kierował drogową dyrekcją od sześciu lat. Na stanowisku trwał mimo zmian na fotelu ministra transportu - przetrwał kadencje Cezarego Grabarczyka i Sławomira Nowaka, wielokrotnie jego odwołania domagała się opozycja, potrzebę zmian wykazywali także przedstawiciele branży drogowej.
Lech Witecki sprawiał wrażenie niezatapialnego. Wicepremier Bieńkowska pokazała, że rzeczywiście jest taką żelazną damą w tym rządzie i dokonała czegoś, co wydawało się niemożliwe
- powiedział PAP ekspert rynku transportowego Adrian Furgalski.
Ekspert przestrzega przed jednoznaczną oceną kadencji Witeckiego.
Czas, kiedy kierował GDDKiA jest obiektywnie dobrym czasem dla kierowców. Teraz, kiedy odchodzi ze stanowiska, w Polsce mamy dwa i pół razy więcej dróg szybkiego ruchu, niż kiedy przychodził. Mamy 3 tys. kilometrów dróg ekspresowych i autostrad, 6 tys. kilometrów wyremontowanych dróg. Oczywiście plany były większe, ale kolejne okrojenia planu budowy dróg były już decyzjami politycznymi, niezależnymi od generalnego dyrektora
- powiedział Furgalski.
Dodał, że drugą stroną kadencji Witeckiego są problemy finansowe, a nawet bankructwa firm budowlanych. Były generalny dyrektor zasłynął bowiem tym, że nie tolerował zmian w kontraktach i nie pozwalał na zwiększanie kosztów inwestycji w trakcie jej realizacji. Argumentował, że firmy startujące w przetargach powinny kalkulować swoje oferty, uwzględniając ryzyko, jakie niesie budowa dróg. Wykonawcy natomiast odpowiadali, że w trakcie prac pojawiają się sytuacje, na które firma budowlana nie ma wpływu, a które podnoszą koszty.
W efekcie GDDKiA surowo pilnowała pieniędzy publicznych, ale nagminne stało się schodzenie wykonawców z budowy i opóźnienia kolejnych inwestycji.
Były generalny dyrektor był zupełnie zamknięty na dialog. Rozmawiał z wykonawcami z pozycji siły, a na dłuższą metę się tak nie da. Jestem przekonany, że decyzja o jego odwołaniu została przyjęta z dużym zadowoleniem
- powiedział PAP prezes Polskiego Kongresu Drogowego Zbigniew Kotlarek.
Myślę, że trwanie Witeckiego na stanowisku byłoby zagrożeniem dla wykorzystania pieniędzy z nowego budżetu Unii Europejskiej
- dodał Kotlarek. Wyjaśnił, że przy zasadach realizacji kontraktów wprowadzonych przez Witeckiego ryzyko dla wykonawców stało się tak duże, że mało który zdecydowałby się na ponowną współpracę z GDDKiA.
Teraz branża ma nadzieję na nowe otwarcie, uspokojenie i uporządkowanie relacji między zamawiającym a wykonawcami. By były one oparte na współpracy i dialogu, bo bez tego po prostu nic nie będzie dało się zrobić. Nie może być tak, że strona publiczna i wykonawcy ze sobą walczą
- podsumował Kotlarek.
Jak poinformowała rzeczniczka rządu Małgorzata Kidawa-Błońska, w najbliższym czasie zostanie rozpisany konkurs na stanowisko szefa GDDKiA.
PAP, kim
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/185560-branza-drogowa-zadowolona-z-odwolania-szefa-gddkia-cerber-publicznych-pieniedzy-byl-zagrozeniem-dla-wykorzystania-unijnych-funduszy