Pendolino zaszkodzi. "Zakup 20 pociągów za kwotę około 2 mld zł jest nietrafioną inwestycją, i może doprowadzić spółkę do bankructwa"

fot. Wikipedia Commons, autor: Rastrojo, lic. CC3.0
fot. Wikipedia Commons, autor: Rastrojo, lic. CC3.0

Za: nakolei.pl

Dziś już z dużą dozą prawdopodobieństwa można powiedzieć, że zakup 20 pociągów Pendolino łącznie z infrastrukturą towarzyszącą za kwotę około 2 mld zł przez PKP Intercity jest nietrafioną inwestycją mogącą doprowadzić do bankructwa spółkę.

Taka teza wynika z następujących przesłanek:

Mała, jakość za wysoką cenę

Pociągi kupione przez Intercity nie są wyposażone w system wychylnego pudła, co jest podstawową zaletą takich pociągów, co też związane jest z samą nazwą Pendolino, czyli „pendular „ – wychylny. Ponadto okazuje się, że zakupione pociągi będą miały problem z jeżdżeniem w temperaturze poniżej – 20 stopni Celsjusza, która to temperatura nie jest rzadkością w Polsce. Dodatkowo może wystąpić problem z poborem energii w sytuacji mijania się tych pociągów na trasie. To są główne ograniczenia techniczne mające duży wpływ na komfort i jakość podróży dla pasażerów

 

Negatywna operacyjna kalkulacja projektu

Z uwagi na fakt objęcia przewozów pociągami Pendolino umową PSC (Public Service Contract) – usługa o charakterze użyteczności publicznej świadczy, że od samego początku zakłada się trwale deficytowy projekt. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest konieczność pokrywania przez państwo, (czyli podatników) różnicy pomiędzy przychodami a kosztami. Sam roczny koszt amortyzacji projektu będzie wynosił około 70 mln zł 
Ponadto szacunkowy roczny koszt będzie przewyższał przychody o około 90-120 mln zł, które to środki muszą być pokryte z kieszeni podatników.

 

Brak zdolności finansowej spłaty kredytu, jako wkładu własnego

Poza dopłatą do zakupu 20 składów pendoplino przez Unię Europejską to PKP Intercity będzie musiało mieć około 1 mld zł wkładu własnego. Z uwagi na trwałe generowanie od kilku lat strat z działalności bieżącej spółka nie jest w stanie tego wkładu sfinansować z źródeł własnych. Dlatego musi on pochodzić ze źródeł zewnętrznych, za który trzeba płacić odsetki. Sam koszt finansowy takiego finansowania to przynajmniej 30-40 mln zł rocznie do tego dodać należy dodatkowo spłatę kapitału w wysokości około 50 mln zł rocznie. Takie wielkości spłat sięgające 80-90 mln zł rocznie z własnych źródeł spółki jest praktycznie niemożliwy.

Brak infrastruktury liniowej dostosowanej do prędkości ponad 200 km/h

Obecny marazm inwestycyjny powodujący, że Polska może stracić przynajmniej 10 mld zł z unijnej perspektywy finansowej 2007-2013 na kolejowe inwestycje infrastrukturalne pokazuje ogrom zapóźnień w tym obszarze. Skutkiem tego stanu rzeczy jest fakt, że na dzień dzisiejszy w Polsce nie mamy żadnego odcinka linii kolejowej gdzie można jechać z prędkością powyżej 160 km/h. Odpowiednia, jakość infrastruktury to podstawowy element konkurencyjny przewozów pasażerskich, dlatego aby Pendolino mogło wykorzystać wszystkie swoje przewagi to najpierw musi być przygotowana odpowiednia infrastruktura liniowa.

 

Brak zintegrowanych węzłów komunikacyjnych

Wprowadzenie tak kosztownego produktu, jakim jest Pendolino wymaga odpowiedniego przygotowania. System kolejowy to system naczyń połączonych. Dlatego o jego sukcesie decydują działania systemowe. Po to, aby zapewnić odpowiednią liczbę pasażerów to konieczne jest zbudowanie zintegrowanych multimedialnych węzłów komunikacyjnych w głównych miastach Polski. Na dzień dzisiejszy również nie mamy ani jednego z prawdziwego zdarzania takiego węzła, co znacznie obniża możliwość powodzenia ekonomiczno-finansowego tego projektu.

 

Słaba sytuacja finansowa PKP Intercity

Podmiot wprowadzający tak drogi i skomplikowany produkt na rynek musi mieć obecnie silną pozycję finansową, aby poradzić z absorpcją takiego projektu. Natomiast na dzień dzisiejszy PKP Intercity trwale od 4 lat generuje duże straty a zgodnie z zapowiedziami dzisiejszych decydentów kolejowych to strata w roku bieżącym ma wynieść aż 100 mln zł.  Czyli jak podmiot, który dziś walczy o przetrwanie i ma bardzo poważne problemy finansowe będzie w stanie poradzić z takim ogromnym obciążeniem finansowym?

 

Duże spadki przewozów pasażerskich PKP Intercity, szczególnie dotyczy to linii Warszaaw-Gdańsk

Spółka PKP Intercity w ostatnich 4 latach straciła mniej więcej, co trzeciego pasażera przewożąc dziś zaledwie ponad 30 mln osób w ciągu roku. Zasady ekonomii i zdrowego rozsądku mówią, że dany produkt lub ofertę rozwija się, jeśli jest na to zapotrzebowanie i wzrost zainteresowana. My dziś mamy do czynienia z szybkim zwijaniem się spółki i utratą pasażerów. Jak ekonomicznie w takiej sytuacji uzasadnić taki zakup? Nie da się.

 

Brak wpływu zakupu na rozwój krajowych producentów kolejowych

Wartością projektu dla Polskiej gospodarki a szczególnie dla polskiego sektora kolejowego byłoby, jeśli taki zakup byłby realizowany przynajmniej przy współudziale przez polskich producentów taboru kolejowego. To poprzez mnożnik inwestycyjny mogłoby mieć pozytywny wpływ na rozwój polskiej gospodarki. Ale niestety całość produkcji jest alokowana poza Polską i wpływ tej inwestycji na Polską gospodarkę będzie praktycznie żaden.

CZYTAJ TAKŻE: Rząd Tuska rzuca Polakom gadżety w stylu Pendolino, by przykryć smutne fakty, że Polska jest zacofana, jakość życia niska, a państwo wrogie obywatelom

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.