Niemieckie koncerny sprzedały najwięcej egzemplarzy swoich tytułów na polskim rynku. Ich przewaga nie ulega wątpliwości.
W 2016 roku zdecydowanym liderem pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy gazet i magazynów było Wydawnictwo Bauer. Wśród 20 największych spółek wzrost zanotowało tylko Forum wydające dziennik „Gazeta Polska Codziennie” - wynika z raportu portalu Wirtualnemedia.pl.
Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl, wynika, że największym wydawcą prasy w Polsce pozostaje niezmiennie Wydawnictwo Bauer. W 2016 roku sprzedało ono 229 367 266 egzemplarzy swoich magazynów, o 4,40 proc. mniej niż rok wcześniej. Spółka ta ma najwięcej tytułów w swoim portfolio spośród wszystkich wydawnictw w Polsce - w ub.r. w bazie ZKDP figurowało ich 52 (rok wcześniej liczba ta wynosiła 44)
Na drugim miejscu znalazło się wydawnictwo Ringier Axel Springer Polska, które w zeszłym roku sprzedało łącznie 106 900 067 egz., o 8,14 proc. mniej niż rok wcześniej. Spółka ta w ub.r. w naszym kraju wydawała dwa dzienniki („Fakt” i „Przegląd Sportowy”) oraz 11 magazynów.
Podium uzupełnia wydająca dzienniki regionalne i tygodniki lokalne Polska Press Grupa z 94 013 673 sprzedanych egzemplarzy (spadek o 6,77 proc.). Do tego wydawcy doliczone zostały również wyniki sprzedaży dwóch gazet codziennych „Express Bydgoski” i „Nowości - Dziennik Toruński”, które do końca września ub.r. wydawane były przez Express Media. Od października ub.r. ich wydawcą została Polska Press Grupa. Czwarte miejsce w rankingu zajęła Agora. W 2016 roku spółka ta sprzedała 46 536 772 egz. swoich dzienników i magazynów, co oznacza spadek względem 2015 roku o 10,89 proc.
Jedyny wzrost sprzedanych egzemplarzy w czołowej dwudziestce (o 5,33 proc.) do 6 107 031 egz. zanotowało Forum wydające dziennik „Gazeta Polska Codziennie”. Spółka ta znalazła się na 15. miejscu.
Największy spadek w top 20 zanotowało wydawnictwo Phoenix Press. Tytuły należące do tej spółki w ub.r. sprzedały 10 656 587 egz., o 23,14 proc. mniej niż rok wcześniej.
W rankingu wydawnictw utworzonym na podstawie średniej sprzedaży ogółem egzemplarzy wszystkich tytułów liderem w 2016 roku była firma Westa-Druk Mirosław Kuliś, który wydaje tylko „Tygodnik Angora”. W ub.r. jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 280 571 egz., po spadku o 4,11 proc. względem 2015 roku. Natomiast najwyżej notowaną w tej klasyfikacji grupą wydawniczą było Wydawnictwo Bauer, zajmujące miejsce drugie. Średnia sprzedaż ogółem wszystkich jego tytułów w 2016 roku wyniosła 209 659 egz., czyli o 5,19 proc. mniej niż rok wcześniej.
Z piątego na trzecie miejsce awansował Instytut Gość Media, wydający tygodnik „Gość Niedzielny” i miesięcznik „Mały Gość Niedzielny”. Uśredniona sprzedaż ogółem obu tytułów wyniosła 117 933 egz., po jednak spadku o 3,15 proc. Również i w tym zestawieniu 19 na 20 tytułów odnotowało spadki, a najwięcej straciło wydawnictwo Edipress Polska - było to 21,55 proc. do 105 190 egz. Zyskała tutaj tylko Fratria (wzrost o 5,93 proc. do 62 324 egz.).
red/wirtualnemeida.pl
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/media/339866-wymowne-bauer-zdecydowanym-liderem-sprzedazy-na-rynku-prasy-niemiecki-potentat-ma-najwiecej-tytulow-sposrod-wszystkich-wydawnictw-w-polsce