Nikt tak nie wygląda

Fot.10steps.sg
Fot.10steps.sg

Prezentowane w mediach wizerunki pięknych, zawsze (bez względu na wiek) młodych i  atrakcyjnych kobiet, mogą wpędzić w kompleksy niejedną osobę, a u  dziewczynek wzbudzić chęć dążenia do tego sztucznie wykreowanego, nieosiągalnego ideału. Dlaczego nieosiągalnego? Ponieważ tak jak modelki czy celebrytki na okładkach kolorowych magazynów albo w reklamach nie wyglądają nawet... one same.

O programie Fotoshop i jego nieograniczonych możliwościach ingerowania w  naturalny wygląd ludzi słyszymy zazwyczaj dopiero wówczas, gdy jakiś grafik przesadzi z upiększaniem albo wyszczuplaniem osoby na poprawianym przez niego zdjęciu lub też – gdy popełni spektakularny błąd. Głośno było np. o okładce „Newsweeka”, na której Magda Gessler nie przypominała nie tylko samej siebie, ale też – żadnej ludzkiej istoty. Grafik zrobił z niej lalkę, w dodatku o głowie niepasującej do tułowia:

cc17b3f5a984baf22ff4c5f45d3e1f619f5bb3ed

Przed i po

Efekty poprawiania fotografii przy użyciu Fotoshopa możemy jednak oglądać na co dzień – zwłaszcza w reklamach i kolorowych pismach – nie zawsze będąc świadomymi tego, że wiele wizerunków przede wszystkim kobiet nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Oto kilka przykładów zdjęć „przed” i „po” Fotoshopie:

5

Fot.10steps.sg

7

Fot.10steps.sg

15

Fot.10steps.sg

Prawdziwe piękno

Na problem nieumiarkowanego wykorzystywania programów graficznych głównie w przemyśle kosmetycznym, ale też szerzej: we współczesnych mediach, oraz kreowania niemożliwego do osiągnięcia ideału piękna, zwracano uwagę wielokrotnie. Ciekawą inicjatywą jest kampania (reklamowa, a zarazem społeczna) Dove „Campaign for real beauty” ukazująca m.in., jak powstają reklamy kosmetyków:

Szczególnie istotny wydaje mi się ten filmik (uwaga, nie dla dzieci!):

Hasło „Porozmawiaj z córką, zanim przemysł kosmetyczny to zrobi” powinni wziąć sobie do serca rodzice nie tylko współczesnych dziewczynek, ale także chłopców, ze wszystkich stron bombardowanych wizerunkami nieistniejących kobiet-ideałów i przekonywanych, że właśnie tak powinna wyglądać przedstawicielka płci pięknej.

Warto uświadamiać dzieciom, że wygląd fizyczny, zwłaszcza poprawiony przez grafika!, nie jest najważniejszy.

Anna Golus

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.