Niesienie pomocy innym sposobem na szczęście

FreeImages
FreeImages

Akty życzliwości wpływają na wzrost poczucia szczęścia jednostki, jeśli są powiązane z wyznaczaniem sobie konkretnych i osiągalnych celów – przekonują amerykańscy naukowcy na łamach „Journal of Experimental Social Psychology”.

Badacze z Uniwersytetu Stanforda (USA) doszli do wniosku, że jednym ze sposobów na osiągnięcie osobistego szczęścia jest niesienie radości i pomocy innym ludziom. Jednak ta metoda przynosi oczekiwane rezultaty tylko wtedy, jeśli obejmuje konkretne i sprecyzowane cele (np. sprawienie, by ktoś się uśmiechnął), a nie ogólne i abstrakcyjne postanowienia (np. sprawienie, by ktoś był szczęśliwy).

Dzieje się tak dlatego, że konkretne cele są łatwiejsze do zrealizowania. Szybko uzyskane i widoczne rezultaty dają człowiekowi wiele satysfakcji, wpływając na wzrost jego poczucia szczęścia. Tymczasem wprowadzenie w życie planów abstrakcyjnych jest znacznie mniej prawdopodobne, co może prowadzić do zwiększenia uczucia frustracji, zamiast poczucia szczęścia.

Rozbieżność pomiędzy aspiracjami a rzeczywistością stanowi czynnik krytyczny, który w skrajnych przypadkach prowadzi do poczucia nieszczęścia w wyniku dokonywania aktów życzliwości

– mówi Melanie Rudd, jedna z badaczy.

Człowiek, który wyznacza sobie abstrakcyjne cele prospołeczne i oczekuje natychmiastowych i wyraźnych zmian na lepsze, może doświadczyć rozczarowania i uczucia wypalenia, co nie oddziałuje pozytywnie na poczucie osobistego szczęścia. Jednak w momencie, gdy nauczy się przeformułowywać swoje zamierzenia na język konkretów, może wiele zyskać na wymiarze osobistej satysfakcji.

Akty prospołeczne powodują wzrost poczucia szczęścia nie tylko u odbiorcy, ale i u dawcy. Jednak nie wszystkie cele prospołeczne przynoszą taki sam skutek

– podsumowują autorzy.

lap/PAP

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.