Sezon rowerowy rusza na całego. I świetnie! "Wzrasta zainteresowanie rowerami miejskimi i miejsko-turystycznymi"

Fot. wPolityce.pl
Fot. wPolityce.pl

Wiosna w pełni, słońce wesoło zagląda nam w oczy, więc chyba czas zbliżyć się do matki ziemi i zmienić środek transportu. Z pełnym entuzjazmem polecam rower, czyli ekonomiczny, lekki, przyjemny, tani w eksploatacji, doskonale wpływający na kondycję fizyczną i psychiczną oraz jeden z najmodniejszych gadżetów od wielu lat.

Firmy nieustannie prześcigają się w tworzeniu coraz to nowych modeli, wyposażanych w niezwykle moce, czyli mechanizmy podnoszące nasz komfort jazdy.

Jednocześnie prym wiodą powszechne rowery crossowe, ale i miejskie rowery holenderskie i te stylizowane, bo co jak co, Holandia rowery robić potrafi i intensywnie z nich korzysta. Tym samym, ponad 85% mieszkańców tego kraju posiada przynajmniej jeden rower. Najpopularniejszym tu modelem jednośladu jest tzw. omafiets, którego używa około 60% mieszkańców. Charakteryzuje się on dużymi kołami, wysoko umiejscowioną kierownicą i wygodną jazdą z wyprostowanym kręgosłupem. Co ciekawe, niegdyś ramy tych rowerów były tylko w kolorze czarnym, dziś zgodnie z trendami, można je spotkać we wszystkich kolorach tęczy.

Holandia to jedyny kraj, gdzie istnieją nie tylko ścieżki, ale też autostrady dla rowerów. Oplatają one cały kraj, a ich łączna długość wynosi 22 tys. km, z czego tylko w samym Amsterdamie jest ich 400 km. Dla porównania w Warszawie mamy 361 km ścieżek rowerowych, we Wrocławiu 205 km, Krakowie 145, a w Toruniu 61 km.

W Polsce kultura rowerowa ciągle szwankuje, mimo to cyklistów na ulicach przybywa. Rowery, które nabywamy, najczęściej kierując się ceną, pochodzą z rodzimego rynku. Na szczęście w naszym kraju również produkuje się dobre jednoślady czego przykładem jest Romet, Kross, Unibike. Pozytywnych opinii pełne są fora internetowe skierowane do osób zainteresowanych kupnem i użytkowaniem roweru.

Wybierając taki pojazd zawsze należy uwzględnić jego przeznaczenie. I tak do wyboru wśród całej gamy bicykli mamy: rowery górskie, crossowe do przejażdżek w parkach i poza miastem, typowo miejskie, czy trekkingowo/turystyczne do turystyki rowerowej. Naturalnie zawsze należy zwracać uwagę na wszelkie podzespoły, bo tu każdy detal ma niemałe znaczenie. Dobrej jakości rama wpłynie nie tylko na ciężar pojazdu, ale i jego wytrzymałość. Zwykła stalowa, zawsze podatna będzie na korozje, choć paradoksalnie wykorzystuje się ją w najtańszych i najdroższych konstrukcjach. Aluminium to obecnie najpopularniejszy materiał, lżejszy od stali, jednak mniej wytrzymały. Niezwykle istotnym elementem będą hamulce. To ważne, zwłaszcza, iż tanie modele często posiadają plastikowe namiastki osprzętu hamującego, na co należy zwrócić uwagę, zwłaszcza gdy kupujemy rower za kilkaset złotych.

Od dłuższego czasu wzrasta zainteresowanie rowerami miejskimi i miejsko-turystycznymi. Pożądane są modele z przerzutką w piaście. Ale do roweru trzeba się przymierzyć, choćby po to, by dobrać rozmiar ramy. W tym celu zawsze proponujemy jazdę próbną. A dobry rower to kwota rzędu 1000-1200 wzwyż

— opowiada Maciek z ALT Sportu w Warszawie.

Rower to niezwykłe zjawisko uliczne, które swoją historię rozpoczęło w 1790 roku. Wówczas to Made de Sivrac wynalazł jego pierwszy prototyp. Karl Freiherr Drais von Sauerbronn w latach 1813-1817 zbudował pierwowzór bicykla, tzw. drezynę, czyli maszynę biegową. Dopiero w 1861 Pierre Michaux stworzył popularny welocyped z napędem na przednie koło. Popularną dziś nazwę jednośladów zawdzięczamy brytyjskiej firmie Rover niegdyś produkującej rowery.

Teraz rowerowy świat to kultura bycia i życia niczym lifestyle. Społecznościowe portale zrzeszają miłośników dwukółek z hasłem „pozytywne myślenie nakręca rower i odwrotnie”. Fani portalu Kocham Rower czynnie uczestniczą w świecie bicykli. Wymiana informacji na temat jednośladów jest jednocześnie źródłem inspiracji. I nic dziwnego, rower to nie tylko narzędzie do przemierzania świata, jest także formą ekspresji poprzez niekonwencjonalne gadżety, takie jak zastawa stołowa, biżuteria, odzież i inne akcesoria, co można podejrzeć min. na stronie bikebutic.pl. Jednoślad staje się także formą aranżacji wnętrz czy ogrodów. Jedno ze słynniejszych tematycznie fotografii przedstawia budynek barwnie udekorowany wieloma rowerami.

Nie pozostaje nam nic innego, tylko wsiąść na rower i z wiatrem we włosach przemierzać ulice miasta. Kto wie, może z tej perspektywy świat okaże się pełen pozytywnych barw a my nabierzemy życiowego rozpędu jak nigdy dotąd. Zapewne dlatego, ktoś mądrze napisał „życie jest jak jazda na rowerze, aby utrzymać równowagę, musisz być w ruchu”. A wiec w drogę.

Autor

Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.