Niecodziennego zadania podjął się Instytut Polski w Pradze. Poprzez serię wydarzeń stara się przedstawić fenomen polskiego katolicyzmu w najbardziej zlaicyzowanym kraju Europy.
Jedno z pierwszych skojarzeń, które wiąże przeciętny Czech z Polską, to własnie religia i Kościół katolicki. Zamiast udawać, że ten stereotyp nie istnieje, postanowilismy się z nimi zmierzyć.
tłumaczy dyrektor Instytutu Polskiego Maciej Ruczaj.
„Panbičkáři“ to potoczne ironiczne okreslenie osób wierzących. W czeskich dyskusjach na forach internetowych często tym słowem określa się własnie Polaków. Taki tytuł nosi też publikacja, którą wydało właśnie czeskie wydawnictwo CDK we współpracy z krakowskim Ośrodkiem Myśli Politycznej. Składają się na nią teksty takich autorów, jak Paweł Milcarek, Krzysztof Koehler, Michał Łuczewski i Paweł Rojek. Cel? Opowiedzieć Czechom o tym, skąd wziął się „Polak-katolik”.
Poszczególne teksty wyjaśniają procesy historyczne i społeczne, które doprowadziły do stworzenia silnego związku pomiędzy tożsamością narodową a religią, który tak bardzo odróżnia Polaków i Czechów.
– czytamy we wstępie. Takie podejście – jak się wydaje – może zadziałać: książkę zaprezentowano w prestiżowej Bibliotece Wacława Havla a dwaj z autorów, Paweł Rojek i Michał Łuczewski, wystąpili w dyskusji na falach młodzieżowego radia Wave.
Jak mówi Maciej Ruczaj:
kluczowe jest wyłumaczenie Czechom, że o ile im katolicyzm kojarzy się z władzą Habsburgów, o tyle dla Polaków związany jest z etosem walki o wolność. Tam był narzędziem władzy, tutaj – ostoją społeczeństwa obywatelskiego.
Fakt ten unaocznia czeskiej publiczności wystawa otwarta 16 marca w prestiżowej praskiej galerii sztuki nowoczesnej DOX. „Architektura VII Dnia“, projekt trójki młodych kuratorów z Wrocławia, prezentuje fenomen wspólnotowego budowania kosciołów w okresie PRL-u.
Muszę przyznać, że nigdy wcześniej o tym nie słyszałem. Opowieści o tych budynkach powstających bez pozwoleń na budowę i ciężkiego sprzętu zafascynowały mnie.
– stwierdził podczas wernisażu dyrektor Galerii Leoš Válka.
Jak mówi Maciej Ruczaj:
W taki właśnie sposób, opowiadając o kluczowym znaczeniu polskiego katolicyzmu we – wspólnej przecież dla naszych narodów – walce o wolność, można starać się zmieniać stereotypowe wyobrażenia Czechów o Polsce.“
Wystawa w Pradze potrwa do połowy [maja] (http://www.dox.cz/cs/vystavy/architektura-vii-dne). Informacje o publikacji red
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/332977-polacy-tlumacza-czechom-czym-jest-nasz-katolicyzm