Jedna z największych gwiazd amerykańskiej piosenki pierwszej dekady XXI wieku, a także fenomenalnie zdolny kompozytor i producent, z niemałym talentem aktorskim, powraca po trzyletniej przerwie!

Pisaliśmy już o tym, że polskie stacje radiowe nie lubią grać Grobana. Czy nowa płyta będzie przełomem? Wszystko tak naprawdę zależy od wytwórni promującej artystę w kraju. Jest nią Warner Music Poland. Siła argumentacji wytwórni może przełożyć się na umieszczanie singla na playlistach. Wszystko zależy od priorytetów na dany tydzień. Singiel "Brave" będzie promowany w Polsce od 14 stycznia.

Kompozycja jest zgrabnie skonstruowana, dopasowana do unikatowego brzmienia głosu wokalisty. Zresztą tak się robi w przypadku artystów, którzy dobrze poradziliby sobie na deskach opery i estrady. Niski ton w zwrotkach i wysoki w refrenie ( ze wspomaganiem wokalistki ). Do tego zaśpiewy w marszowym rytmie - związane z tekstem. Całość jest oparta na marszowym tempie. Rytmika jest istotna. Pieśń mogłaby wieńczyć film o wojnie secesyjnej. Istotą "Brave" jest refren i to on powinien stanowić o sukcesie kompozycji w polskich mediach. Utwór ma 3 minuty 59 sekund, na potrzeby radiowe o 30 sekund za dużo, ale są konieczne rozbudowania struktury, stąd te kilkadziesia sekund więcej. Singiel rozpoczyna się orkiestrowo i na pewno stacje będą ten wstęp wycinać, chyba, że intro posłuży do zagadywania, zapowiadania kompozycji, bądź prezentowania jingli stacji. Tekst o odwadze, czy znajdą się odważni by tę kompozycję promować? Jedno jest pewne, komercyjnie może stanowić trzon playlist A ( tych piosenek najczęściej w danym tygodniu granych).

Warner Music Poland od 14 stycznia promować będzie jeszcze pięć piosenek, kompozycji. Spośród nich tak naprawdę Groban będzie miał konkurencję priorytetową z dwiema: "The Bait" popowego zespołu Electric Guest ( wydaje się, że ta kompozycja będzie najchętniej typowana przez dziennikarzy muzycznych ) i "I’d Rather Go Blind" Micka Hucknalla ( soulowe, swingujące, wolne granie z repertuaru Etty James, które ze względu na polski koncert Micka będzie najbardziej forsowane przez wytwórnię ). Warner to jedna z pięciu, może sześciu najważniejszych w Polsce wytwórni fonograficznych, które zasilają stacje radiowe w nowości do grania na playlistach. Każda z nich na dany tydzień ma nowe propozycje, nieraz kilka piosenek. Ile w danym tygodniu może pomieścić przeciętna antena radiowa? Po jednej piosence z tych najważniejszych wytwórni? Nie można ich przecież lekceważyć, to one utrzymują, poprzez darmowe udostępnianie singli, muzyczną świeżość na polskich falach eteru. Sześć nowych piosenek włączonych do grania? To niemożliwe, chyba, że stacje oszukują - eter nie jest z gumy, nie ma możliwości, żeby na playlisty A weszło aż tyle nowości ( chyba,że częstotliwość odtworzeń jest niewielka ). Potrzeba zatem siły argumentacji ze strony wytwórni fonograficznej, żeby dana piosenka została powerplayem, albo co gorsza weszła w rotację A. Czy zatem Josh Groban otrzyma wsparcie? Posłuchamy od poniedziałku anten dwóch potentatów radiowych - jeżeli tam usłyszymy "Brave", to będzie sukces. Jeżeli "Trójka" włączy go do grania, to też będzie sukces. Komercyjny. Promujący artystę w Polsce.

Jeżeli włączy go do grania jedna z radiowych "sieciówek", też będzie dobrze. Obawiam się jednak, że dziwnie opracowywany target dla danych wykonawców w Polsce jest niekorzystny dla Josha - on nie mieści się w limitach dla tych największych, a ci mniejsi, co grają wszystko, wchłoną go z całą resztą propozycji, jak leci. Zagrany nieintensywnie, krótko, niedopasowany do pasma - zostanie zbagatelizowany i przepadnie. I nic tu nie pomoże, że współkompozytorem kompozycji oprócz Grobana jest Kreviazuk i Salter.

Zobaczcie zapowiedź klipu "Brave" promującego album

Grzegorz Kasjaniuk