Tradycyjni katolicy o czterech rewolucjach. Recenzja Romana Graczyka

Fot. Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0
Fot. Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0

Od 2008 roku ukazuje się magazyn „Polonia Christiana”, od 2012 istnieje portal internetowy PCh24.pl – oba upominające się o poszanowanie tradycji w Kościele, ale także o utrzymanie chrześcijańskich podstaw ładu publicznego w społeczeństwie.

W księgarniach właśnie pojawił się wybór publicystyki z portalu, z okresu dwóch pierwszych lat jego istnienia. Ta książka uświadamia, jak bardzo cywilizacja w której żyjemy (i która – co ważne – na naszych oczach szybko przekształca się w określonym kierunku) odległa jest od tych, wywodzących się z chrześcijaństwa, podstaw.

Można się z tradycyjnymi (także w sensie szczególnego poszanowania dla Tradycji sprzed Soboru Watykańskiego II) katolikami zgadzać bardziej lub mniej (co jest przypadkiem niżej podpisanego), ale nie sposób odmówić im pewnej przenikliwości w widzeniu stanu naszej cywilizacji i jej degradowania się.

Ogólna diagnoza jest taka, że współczesny kryzys cywilizacji ma swoje źródła w czterech rewolucjach, z których każda kolejna coraz bardziej podważała pierwotny ład cywilizacji chrześcijańskiej: pierwszej – protestanckiej, drugiej – oświeceniowej, trzeciej – totalitarnej, w końcu czwartej, dokonującej się obecnie, obyczajowej. Kruszony przez kolejne rewolucje, a dziś już niemal obalony, ład cywilizacji chrześcijańskiej opierał się na hierarchii. Tymczasem rewolucje głoszą równość.

Dążenie do egalitaryzmu religijnego spowodowało rewolucję protestancką, egalitaryzm polityczny stał u podstaw rewolucji francuskiej, egalitaryzm ekonomiczny był fundamentem rewolucji bolszewickiej, i wreszcie radykalny czy wręcz totalny egalitaryzm wyziera zza haseł głoszonych przez współczesnych rewolucjonistów

— pisze we wstępie do zbioru Piotr Doerre, redaktor naczelny PCh24.pl.

Publicyści PC24 walczą (piórem) z tymi zagrożeniami, bo – jak czytamy – „portal PCh24.pl powstał, aby walczyć”. Frontów walki jest sześć, rozgrywają się na nich bitwa o Kościół, bitwa o Polskę i Europę, bitwa o rodzinę, bitwa o historię, bitwa o pomięć i bitwa o kulturę. Do tych bitew nawiązują tytuły kolejnych rozdziałów, a na końcu jest jeszcze rozdział „Wywiady”. Nie sposób tu omówić wszystkiego, wspomnę tylko o dwóch tekstach: z rozdziału „Bitwa o Europę i Polskę” o tekście Jacka Bartyzela „Europa Christiana broniona już tylko przez … pogan?”, a z rozdziału „Bitwa o historię” o tekście Jacka Kowalskiego „Przed Auschwitz i Kołymą była Wandea”.

Bartyzel nawiązuje do samobójczej śmierci francuskiego historyka Dominique’a Vennera dokonanej w katedrze Notre Dame w Paryżu w maju 2013 r. (co zabawne ówczesny minister spraw wewnętrznych, a dziś premier, Manuel Valls, określił to jako „znaczące miejsce turystyczne” – wiele to mówi wygnaniu pojęć chrześcijańskich z publicznego języka). Otóż Venner był ateistą, ale takim, który uznawał fundamentalną rolę cywilizacyjną chrześcijaństwa i ubolewał nad rozpadem tej tradycyjnej cywilizacji. Bartyzel zauważa ten paradoks i pisze: „Chwalebną jest rzeczą wprawdzie bronić przed siłami Mordoru murów Europa Sacra, przez cześć dla tradycji, ale jeśli nie ma pośród obrońców wiary w jej tabernakulum, to jakże i mury mają się ostać?”.

Z kolei Jacek Kowalski pokazuje, jak dalece współczesne zbrodnie totalitaryzmów nazistowskiego i komunistycznego, czerpią z tradycji Rewolucji Francuskiej. To samo przekonanie, że w imię przyszłego dobra ludzkości, dziś można sobie pozwolić na każdą zbrodnię wobec „wrogów ludu”. I ten sam brak granic w stosowaniu terroru – nawet krematoria Auschwitz miały swoje prototypy (oczywiście pracujące nie na przemysłową skalę) w Wandei.

Pouczająca lektura.

Roman Graczyk

Prawa strona Internetu. Najlepsze teksty portalu PCh24.pl, Piotr Doerre, Krystian Kratiuk (red.), Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi, Kraków 2014

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.