W Bielsku-Białej ruszył dedykowany Janowi Pawłowi II Festiwal „Sacrum in Musica”

Fot. Eric Draper/whitehouse.gov/Wikimedia Commons
Fot. Eric Draper/whitehouse.gov/Wikimedia Commons

Wykonaniem monumentalnego oratorium „Świętokrzyska Golgota” zainaugurowano 22 kwietnia w Bielsku-Białej 15. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica”. Tegoroczna edycja festiwalu, odbywająca się w przededniu kanonizacji papieża Polaka, dedykowana jest bł. Janowi Pawłowi II.

Imprezę o charakterze ekumenicznym wspólnym patronatem objęli biskup bielsko-żywiecki, Roman Pindel i biskup diecezji cieszyńskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego, Paweł Anweiler. Koncerty odbywają się w świątyniach katolickich i luterańskich.

Przybyłych na wtorkowy koncert gości przywitał duszpasterz środowisk twórczych diecezji bielsko-żywieckiej, ks. Eugeniusz Burzyk.

Inaugurując imprezę, ordynariusz bielsko-żywiecki bp Roman Pindel zwrócił uwagę, że świat dzisiejszy potrzebuje piękna, które, podobnie jak prawda, budzi radość w sercach i tworzy więź między pokoleniami. Duchowny nawiązując do soborowej konstytucji o liturgii „Sacrosanctum concilium” z 1963 roku, przypomniał o przyjaźni, jaką od wieków okazywał Kościół sztuce sakralnej. Biskup zaznaczył także, że według bł. Jana Pawła II, sztuka nawet wtedy, gdy nie wyraża się w formach religijnych, zachowuje wewnętrzne więzi pokrewieństwa ze światem wiary.

Także nawet w sytuacji głębokiego rozłamu między kulturą i Kościołem, sztuka pozostaje pomostem prowadzącym do doświadczenia religijnego–

mówił biskup i zaznaczał, że w czasach współczesnych,

gdy jesteśmy świadkami ambiwalentnych postaw wobec wartości, bielski Festiwal „posługując się dźwiękiem i słowem, przemawia, wzrusza, budzi sumienia, inspiruje, każe się zatrzymać pomyśleć, spojrzeć w górę i uświadomić sobie ludzką tożsamość.

Biskup życzył artystom, organizatorom i uczestnikom festiwalu, by czerpali z piękna muzyki i obrazu nowy zapał w dążeniu do życiowej doskonałości.

Dzieło autorstwa Zbigniewa Książka i kompozytora Piotra Rubika wykonali w kościele pw. Jezusa Chrystusa Odkupiciela Bielska Orkiestra Festiwalowa, Chór Kameralny „Fermata” z Kielc pod kierunkiem Ewy Robak oraz soliści: Olga Szomańska, Joanna Słowińska, Maciej Miecznikowski i Michał Kaczmarek. Oratorium poświęcone jest Janowi Pawłowi II. Premiera utworu odbyła się w 2004 r.

„Świętokrzyska Golgota” składa się z 20 pieśni odwołujących się do scen z życia Jezusa oraz opiewających piękno Gór Świętokrzyskich i Kielecczyzny. Jest opowieścią o życiu, cierpieniu, ludzkich przewinieniach, przyjaźni i miłości. Całość wiąże się z najstarszym polskim sanktuarium przechowującym największą w Polsce cząstkę Drzewa Krzyża św. Inspiracją utworu były słowa Jana Pawła II skierowane do niego w Sandomierzu:

Proszę pamiętać o Świętym Krzyżu, to nasza Golgota.

W ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu w dniach 22-25 kwietnia odbędą jeszcze 3 koncerty w różnych miejscach, m.in. w kościołach katolickich i ewangelickich Bielska-Białej.

W bielskim Domu Muzyki w koncercie poświęconym papieżowi Polakowi wystąpi 23 kwietnia zespół Turnioki. Następnego dnia w kościele luterańskim Zbawiciela chór męski z Gruzji – Anchiskhati zaprezentuje pieśni starocerkiewne. Z kolei na gospelowym koncercie w pallotyńskim kościele pw św. Andrzeja Boboli pojawi się 25 kwietnia mieszkająca w Kolonii Amerykanka Deborah Woodson i Gospel Soulmates z Niemiec.

W ramach festiwalu w Galerii Środowisk Twórczych otwarta zostanie wystawa „Przewodnik, świadek, święty…”, prezentująca przykłady malarstwa, rysunku, fotografii i plakatu inspirowanego życiem i nauczaniem Jana Pawła II.

ann/KAI

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.