Krótkometrażowy debiut reżyserski Tomasza Siwińskiego pt. „Niebieski pokój” będzie reprezentował Polskę podczas Tygodnia Krytyki na tegorocznym festiwalu filmowym w Cannes. Film wykonany jest w technice malarskiej animacji poklatkowej.
Film współprodukowało łódzkie studio Se-ma-for. Dwunastominutowa animacja opowiada o człowieku pogrążonym w śpiączce. Stan ten wywołuje niepokojące wizje, w których bohater musi zmierzyć się z własnymi lękami i wspomnieniami. Zdjęcia do filmu trwały od marca 2012 roku.
„Niebieski pokój” powstał pod opieką artystyczną Piotra Dumały. Poszczególne klatki malowane były na szkle, a następnie zostały pokolorowane - przy użyciu programu graficznego.
Ostateczny efekt sprawia wrażenie swobodnej, odręcznej malarskiej animacji. Technika taka pozwoliła w przekonywujący sposób przedstawić nieprzewidywalny charakter śpiączki, łącznie z zachodzącymi w niej zjawiskami plastycznymi
— oceniła rzeczniczka Se-ma-fora Marta Mękarska.
„Niebieski pokój” powstał we współpracy polsko-francuskiej. 100 tys. zł dofinansowania na jego realizację przekazał Polski Instytut Sztuki Filmowej. Podczas Tygodnia Krytyki na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes (14 - 25 maja) będzie rywalizował z dziewięcioma innymi filmami krótkometrażowymi.
Tydzień Krytyki to najstarsza, obok konkursu głównego, sekcja konkursowa na festiwalu w Cannes. Została ustanowiona w 1962 roku i przyczyniła się do kariery wielu reżyserów. W niej swoje filmy pokazali m.in. Chris Marker, Denys Arcand, Bernardo Bertolucci, Philippe Garel, Wong Kar-Wai, Arnaud Desplechin, Guillermo del Toro, Kevin Smith czy Francois Ozon.
Celem sekcji jest przedstawienie twórczości młodych artystów szerokiej widowni i dziennikarzom z całego świata. Rokrocznie bierze w niej udział tylko 7-10 obrazów pełnometrażowych i krótkometrażowych.
MG/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/192408-niebieski-pokoj-tomasza-siwinskiego-na-festiwalu-w-cannes