Biskupi do katechetów: Nie bójcie się, nauczajcie i nieustannie formujcie samych siebie

Fot. jozeftorun.pl
Fot. jozeftorun.pl

Do śmiałego, radosnego i hojnego dzielenia się darem wiary z wychowankami zachęcał dziś katechetów Prymas Polski abp Wojciech Polak. Metropolita gnieźnieński przewodniczył Mszy św. inaugurującej nowy rok katechetyczny w archidiecezji gnieźnieńskiej. „Niech lęk, strach, wątpliwości nie zawładną waszym sercem” – mówił.

W homilii, wygłoszonej podczas Mszy św. rozpoczynającej tegoroczny Archidiecezjalny Dzień Katechetyczny, arcybiskup gnieźnieński przypomniał za papieżem Franciszkiem o różnicy między byciem katechetą, a wykonywaniem pracy katechety.

Jedynie to pierwsze określenie – mówił – wskazuje na powołanie, które angażuje życie”, a jest nim dawanie świadectwa wiary.

Dar i łaska wiary jest największym i najcenniejszym talentem katechety, cenniejszym od niewątpliwie ważnych zdolności naturalnych i merytorycznego przygotowania. To tym talentem katecheta ma „obracać”, a więc ma się nim dzielić z wychowankami, pamiętając, że wiara – jak uczy papież Franciszek – „przekazywana jest od osoby do osoby, podobnie jak płomień zapala się od innego płomienia”

— mówił abp Polak nawiązując do czytanej w liturgii słowa mateuszowej Ewangelii o talentach.

Ale przypowieść o talentach zawiera także przestrogę przed „byciem sługą nieużytecznym, przed gnuśnością i lękiem, przed niepotrzebnym strachem, który jest najgorszym doradcą.

Prymas postawił zachęcał katechetów do postawienie sobie kluczowych pytań.

Czy ja się boję katechizować? Czego się boję? Czego tak naprawdę się lękam ucząc religii? Jest w tym niewątpliwie lęk płynący ze świadomości własnych słabości i ograniczeń, jest obawa o sprostanie oczekiwaniom, jest wreszcie zbawienny strach i lęk, że być może świadectwo mojej wiary nie jest zbyt przekonujące. Ten lęk i wątpliwości nie mogą jednak paraliżować

— przekonywał prymas.

Przekonanie, że dzielimy się tym, co mamy, co otrzymaliśmy najcenniejszego, powinno nas raczej ośmielać i otwierać na innych

– stwierdził Prymas.

Metropolita gnieźnieński wskazał także na ogromną odpowiedzialność spoczywającą na nauczycielach religii, którzy katechizując „biorą udział w rozstrzygającej życiowo batalii” i przestrzegał ich przed zniechęceniem i zobojętnieniem.

Gdy słyszymy, a niekiedy dają nam to odczuć, że katecheza jest w całym procesie edukacyjnym czymś mało znaczącym, a nawet i zbędnym, rodzi się pokusa, by za bardzo się nie wychylać, by tym talentem wiary nie uszczęśliwiać innych, by go dosłownie ukryć w ziemi. Budzi się też jakiś wewnętrzny smutek, że być może wciąż nam brakuje przekonującej mocy, pomysłu, inwencji czy inicjatywy, by to mogło być inaczej. Przypowieść o talentach pozwala więc w tym czemu się poświęciliśmy, uchwycić zasadniczą perspektywę

-– stwierdził abp Polak powtarzając za kard. Grocholewskim, że bez lekcji religii uczniowie zostaliby pozbawieni istotnego elementu dla swojej formacji i osobistego rozwoju.

Na koniec abp Polak przypomniał za papieżem Franciszkiem, że od warsztatu ważniejsze są: „bliskość, otwarcie na dialog, cierpliwość i serdeczna gościnność, która nie potępia”.

Módlmy się dziś, u progu nowego roku waszej pracy i waszej katechetycznej posługi, aby nie zabrakło wam nigdy tych predyspozycji

– zakończył Prymas.

We wspólnej modlitwie w katedrze gnieźnieńskiej uczestniczyli nauczyciele religii z całej archidiecezji gnieźnieńskiej: katechetki i katecheci świeccy, siostry zakonne oraz księża prefekci, którzy wspólnie z abp. Polakiem celebrowali Mszę św. Prymas Polski wręczył również listy gratulacyjne katechetom obchodzącym jubileusze. Po Eucharystii wszyscy spotkali się w gnieźnieńskim seminarium duchownym, gdzie odbyła się druga część spotkania.

Archidiecezjalny Dzień Katechetyczny organizowany jest w archidiecezji gnieźnieńskiej od przeszło dekady. Stanowi okazję do uroczystego zainaugurowania kolejnego roku pracy, omówienia bieżących spraw i integracji środowiska nauczycieli religii.

Podczas Mszy św., której w archikatedrze w Białymstoku przewodniczył metropolita białostocki, katecheci otrzymujący stałą misję kanoniczną złożyli wyznanie wiary.

Wasza formacja jest związana z nieustannym rozwojem, aby to, co już zdobyliście zarówno w sferze intelektualnej jak i duchowej, nigdy nie umniejszało się

– mówił abp Edward Ozorowski do duchownych i świeckich katechetów zebranych na dorocznej konferencji poprzedzającej rozpoczęcie nowego roku szkolnego.

**W dzisiejszych czasach trzeba nieustanne przypominać kim jest katecheta i jakie stoją przed nim zadania, a jednocześnie uczyć się tego, co nowe odnośnie katechezy. Osoba dobrze uformowanego katechety w procesie katechizacji jest niezwykle ważna, ważniejsza nawet niż same okoliczności, w których katecheza jest prowadzona

— podkreślał abp Ozorowski.

Przypomniał o wyzwaniach, jakie stają w nowym roku szkolnym przed katechetami.

Obecnie toczy się burzliwa dyskusja na temat samej neutralności szkoły, deklaracji wiary, klauzuli sumienia. Od was - katechetów - będzie zależało, czy to, co nowe w programie nauczania, nie stanie się przeszkodą w przepowiadaniu Ewangelii

— stwierdził hierarcha.

Dziękując wszystkim katechetom za dotychczasową współpracę podkreślał, że zawsze z wielką troską i szacunkiem odnosi się do katechetów zwłaszcza świeckich, gdyż to „oni w sposób szczególny przedłużają troskę rodziców o religijne wychowanie dzieci”. Błogosławiąc wszystkim na nowy rok szkolny życzył entuzjazmu i radości w wypełnianiu ich misji.

Katecheci podczas konferencji wysłuchali wykładu pt. „Wezwani aby głosić Ewangelię. Teoria bycia katechetą”, który wygłosił ks. dr Tomasz Kopiczko, wykładowca Wyższego Seminarium Duchownego w Ełku. Prelegent podkreślał w nim, że bycie katechetą oznacza nie tylko wykonywanie zawodu, ale jest powołaniem, misją głoszenia Chrystusa. Wskazując na różne pola współpracy, jakie katecheta podejmuje z parafią, szkołą i wydziałem katechetycznym, mówił o zadaniach katechety jakimi są przede wszystkim nauczanie, wychowanie i wtajemniczanie w życie chrześcijańskie.

Drugi wykład zatytułowany „Formacja katechetów wobec współczesnych wyzwań” wygłosił ks. dr Radosław Mazur, członek Zespołu Konsultantów i rzeczoznawców ds. oceny programów nauczania religii i podręczników katechetycznych z diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej. Prelegent podkreślał w nim, że posługę katechety powinny cechować chrysto- i eklezjocentryzm. Uwrażliwiał katechetów na konieczność znajomości orędzia ewangelicznego, nieustannej formacji biblijno-teologicznej, znajomość katechizowanych oraz kontekstu społecznego w jakim oni żyją. Apelował o integralne rozumienie człowieka, do którego kierowany jest przekaz Ewangelii oraz o realizm myślenia, czyli nieustanne odnoszenie się do prawdy w przekazie wiary w katechezie.

Na zakończenie spotkania abp Edward Ozorowski podziękował ks. Jerzemu Sęczkowi za siedmioletnią owocną pracę na stanowisku dyrektora Wydziału Katechetycznego Kurii Metropolitalnej Białostockiej. Życzył Bożego błogosławieństwa w posłudze, jaką będzie teraz pełnił w powstającym Centrum Pomocy Caritas w Supraślu.

Metropolita białostocki wyraził również nadzieję, że nowy dyrektor połączonych wydziałów Katechetycznego i Wydziału Nauczania ks. dr Bogdan Skłodowski sprosta obowiązkom i z radością będzie wypełniał swoje zadania.

Dzień Katechetyczny poprzedzający nowy rok szkolny jest stałym punktem formacji duchowej i intelektualnej katechetów w archidiecezji białostockiej. Spotykają się oni na wspólnej Eucharystii, a następnie uczestniczą w konferencjach omawiających aktualne zagadnienia z zakresu nauczania religii w szkole.

CZYTAJ TAKŻE: Bp Mendyk: „Nauczanie religii w szkole to praca nad wychowaniem ku pełni człowieczeństwa”

KAI/mall

———————————————————————————————

Poradnik nauczyciela XXI wieku:”Świat opowieści. Metody aktywizujące na lekcje religii”.

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.