„The Economist” chwali zarządzanie papieża Franciszka. " „Człowiek, który w ciągu zaledwie jednego roku odnowił markę RC Global"

PAP/EPA
PAP/EPA

Jorge Bergoglio jest w Kościele katolickim tym, kim był Steve Jobs dla Apple’a czy Sergio Marchionne dla Fiata. Opinia taka znalazła się na łamach tygodnika „The Economist” w wydaniu z 19 kwietnia. Opublikował on artykuł analizujący „efekt Franciszka” z punktu widzenia zarządzania.

Liberalny brytyjski tygodnik zaznacza, że Harvard Business School powinna dołączyć do swych słynnych studiów przypadków, będących podstawą jej nauczania, działalność Jorge Bergoglio, „człowieka, który w ciągu zaledwie jednego roku odnowił markę RC Global [tak żartobliwie nazywa Kościół rzymskokatolicki - KAI].

Niepodpisany, zgodnie z tradycją gazety, autor artykułu uważa Kościół za najstarszy koncern międzynarodowy na świecie, z papieżem jako jego prezesem-dyrektorem generalnym. Przypomina, że nowy szef z Argentyny zastał swą firmę w kryzysie, w ogniu skandali, ze zdemoralizowanym działem sprzedaży, niebędącą już w stanie rekrutować i tracącą cześć rynków wschodzących, głównie na rzecz zielonoświątkowców.

Franciszek odwrócił ten trend, kierując się podstawową zasadą marketingu: skoncentrował swą organizację na misji. Jego strategia „najpierw biedni” [czyli opcja na rzecz ubogich - KAI] -daje Kościołowi potencjał wzrostu na rynkach wschodzących - zaznacza gazeta.

Papież zastosował też inną zasadę marketingową, jaką jest repozycjonowanie marki, w tym przypadku katolicyzmu. Służy temu ton i podejście, z jakimi zajmuje się wrażliwymi tematami społecznymi, nie zmieniając istoty.

Ostatnią zasadą jest restrukturyzacja. „The Economist” przypomina trwającą reformę Kurii Rzymskiej, począwszy od powołania ośmioosobowej Rady Kardynałów i zwrócenie się o pomoc do wielkich firm konsultingowych: McKinsey i KPMG.

Artykuł w „The Economist” świadczy o zainteresowaniu, jakie wzbudza Franciszek w różnorodnych mediach („Time”, „Rolling Stones”, „Fortune”), w tym także w prasie gospodarczej. Np. amerykański „The Wall Street Journal” będzie relacjonował w maju wizytę Franciszka w Ziemi Świętej, tak jak już to robił w zeszłym roku w Brazylii.

KAI/Prej

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.