Czy myśl Feliksa Konecznego jest aktualna? RELACJA

Fot. Blogpress.pl
Fot. Blogpress.pl

Wokół tego pytania odbyły się dwa spotkania, do których pretekstem była książka red. Wojciecha Reszczyńskiego „Zainspirowany Konecznym”. W pierwszym spotkaniu, zorganizowanym przez wydawnictwo Capitol i Stowarzyszenie KoLiber, wziął udział prof. Jan Żaryn, redaktor naczelny miesięcznika „wSieci Historii”, a dyskusję prowadził Piotr Mazurek. Drugie spotkanie odbyło się w klubie Ronina, prowadził je Artur Dmochowski, a o swojej książce i jej bohaterze mówił red. Wojciech Reszczyński.

Feliks Koneczny urodził się w 1862 roku, a zmarł w 1949 roku. Przeżył I wojnę światową, II Rzeczpospolitą oraz II wojnę światową i czas tuż powojenny. Jego refleksja na temat kondycji człowieka i cywilizacji bazuje więc na doświadczeniu zdobytym w czasie wielu epok historycznych. Koneczny był autorem w PRL-u zakazanym, należał do pokolenia niepokornych, z których wyrosły dwa filary, do których większość społeczeństwa się odwołuje, tj. dwie tradycje: piłsudczykowska i narodowodemokratyczna.

Prof. Jan Żaryn zaznaczył, że w latach szkolnych zainspirowała go książka Feliksa Konecznego „O wielości cywilizacji”, która kłóciła się z ówcześnie panującym marksizmem.

Fot. Blogpress.pl
Fot. Blogpress.pl

Fot. Blogpress.pl
Fot. Blogpress.pl

Koneczny jako filozof i etyk, w swoich pracach dotyczących podziału na cywilizacje: łacińską, bizantyjską, żydowską, turańską (..), próbował ująć człowieka w jego długim trwaniu na ziemi z perspektywy charakteru moralnego wspólnot. Cywilizacja to dla niego nie tylko i wyłącznie cywilizacja techniczna, wytwór umysłu ludzkiego, czy postępu, ale fundament tych różnic widział przede wszystkim w porządku etycznym, moralnym

— mówił profesor.

Koneczny pisał z perspektywy cywilizacji łacińskiej, rozumiejąc ją jako opartą na ideale, jakim jest dekalog, przefiltrowany przez ewangelię i chrześcijańskie przykazanie miłości. Cywilizacja łacińska jest personalistyczna, tj. nastawiona na jednostkę ludzką i przekonana o jej niepowtarzalnej wartości, ale miała także wytwarzać w człowieku zobowiązanie.

Koneczny stawiał jednoznaczne wymagania dotyczące życia politycznego. Według niego to moralność predysponuje człowieka do uprawiania polityki, a nie chęć władzy.

Czy my w III RP jako katolicy nie grzeszymy nieobecnością w polityce?

— zastanawiał się prof. Żaryn, odwołując się do myśli Feliksa Konecznego.

Obowiązkiem katolików jest tworzyć rzeczywistość publiczną, bezpieczną moralnie.

Według Konecznego, istnieje taka sfera antycywilizacyjnych środowisk i poglądów, które nie mieszczą się w porządku cywilizacyjnym łacińskim, ale swoją obecnością burzą ten porządek, a więc ich miejsce jest poza cywilizacją.

Wojciech Reszczyński w swoich felietonach, dotyczących gender, polityki (..) opowiada, jak współczesne państwo polskie, za sprawą ludzi, którzy nie należą do cywilizacji łacińskiej, burzy nam wspólnotę państwowo-narodową. To autorski pomysł na uzdrowienie Polski: Wróćmy do porządku moralnego

— zaznaczył prof. Żaryn.

Fot. Blogpress.pl
Fot. Blogpress.pl

Fot. Blogpress.pl
Fot. Blogpress.pl

Zapis wideo spotkania:

Według Artura Dmochowskiego, Feliks Koneczny należy do największych myślicieli XX wieku.

Przewidział największe konflikty dzielące świat na początku XXI wieku, a jest on niedoceniany i zapomniany. Dla mnie najcenniejsze w jego myśli jest jego zrozumienie Rosji, tego co nazywa szerzej cywilizacją turańską. To było przejęcie przez Księstwo Moskiewskie struktur, metod, sposobów myślenia, sposobów zarządzania państwem ich okupantów - Mongołów. Oni cały czas myślą o podboju.

Fot. Blogpress.pl
Fot. Blogpress.pl

Żyjemy w świecie fałszywej poprawności politycznej - mówił Dmochowski. - Obecnie w Europie, w tym w Polsce obowiązuje model multi-kulti, uznaje się, że teoretycznie wszystkie kultury są równe, ale podszyte jest to myśleniem, że nasza jest gorsza, bo nie mamy prawa innych wartościować, bo mamy mieć wyrzuty sumienia za grzechy, których się wobec nich dopuściliśmy. Tymczasem w cywilizacji łacińskiej na pierwszym miejscu jest dobro i prawda, cywilizacja turańska tych ideałów nie uznaje.

Fot. Blogpress.pl
Fot. Blogpress.pl

Wojciech Reszczyński, autor książki „Zainspirowany Konecznym” zaznaczył, że jego książka jest hołdem dla tego uczonego. Publikacja składa się z 25 felietonów, w każdym z nich pojawia się jakaś myśl Feliksa Konecznego, dzięki którym autor tłumaczy pewne zjawiska.

Reszczyński przypomniał teorię Quincunxa czyli czynnika cywilizacjotwórczego, który łączy pięć kategorii: dobro, prawdę, zdrowie, dobrobyt, piękno.

Cywilizacja to metoda ustroju życia zbiorowego. Trzema elementami naszej cywilizacji łacińskiej - chrześcijańskiej są: Grecja czyli podejście do nauki, poezji, estetyki, architektury; Rzym ze swoim pojęciem prawa, państwowości, wojskowości, etosem republikańskim, z zasadami sprawowania władzy przedstawicielskiej oraz Kościół z etyką katolicką. - podkreślił Reszczyński. Koneczny analizował cywilizacje opierając się na różnych przesłankach, dotyczyły one m.in. stosunku prawa prywatnego do prawa publicznego, relacji prawa publicznego do zasad etyki, stosunku sił materialnych do sił duchowych, które z nich dominują w danej cywilizacji, czy cechą cywilizacji jest personalizm czy gromadność itd.

Musimy pamiętać, że żyjemy w kraju, w którym ścierają się cztery cywilizacje: żydowska, bizantyjska, turańska i nasza łacińsko-chrześcijańska

— mówił Reszczyński.

I one, zgodnie z prawem Konecznego, walczą między sobą.

Przytoczył słowa prof. Jana Hartmana, który po tym, jak został zabity z wiatrówki pies jego matki, stwierdził, że zrobił to „polski cham” i w felietonie” „Ty chamie, polski chamie!” zapowiedział zemstę:

Weźmiemy szturmem wasze szkoły, zwabimy was podstępem do teatrów, wyślemy wasze dzieci w świat. I pewnego dnia zniknie ta zabobonna, prostacka i kruchciana Polska, dławiąca się pychą, jakąż to ona jest „prawdziwą” i „wierną” jest. I narodzi się Polska ludzi przyzwoitych, kulturalnych, wiedzących coś o świecie i zdolnych do myślenia społecznego i obywatelskiego. Brzydzących się okrucieństwem i przemocą. I ja o taką Polskę będę walczył, jak potrafię. Tak pomszczę swojego psa.

Red. Reszczyński ostro skomentował te słowa, określił tekst jako ksenofobiczny, a nawet bolszewicki.

Tak wygląda reakcja niektórych ludzi, typowa dla cywilizacji żydowskiej

— zauważył.

Autor książki „Zainspirowany Konecznym” mówił także o jego badaniach nad historią Rosji. Cechą charakterystyczną tej cywilizacji jest jej azjatyckość, a więc wojowniczość, prowadzenie wojny w sposób okrutny na wzór Mongołów. To typ cywilizacji turańskiej. Prymat prawa publicznego nad prawem prywatnym, religia podporządkowana władcy państwa, rządy jednoosobowe, społeczeństwo nierozwinięte. W Rosji zawsze rządzą trzy elementy, o których pisał Koneczny: biurokracja wojskowa (obecnie KGB), cywilna (gubernatorzy) i cerkiewna (rządy dusz z namaszczenia władzy).

Odnosząc się do multi-kulti, Reszczyński stwierdził, że to utopia, eksperyment, który się nie udał, bo to co się wydarzyło we Francji dowodzi, że asymilacja nie nastąpi. Przeniesienie elementów obcej cywilizacji (20 mln wyznawców Allaha we Francji) nie będzie rozwijać cywilizacji łacińskiej, tylko będzie rozwijać własną cywilizację. Więcej jest meczetów we Francji niż kościołów katolickich. Marsylia to obecnie islamskie miasto.

Reszczyński nazwał genderyzm współczesną formą bolszewizmu, to kolejna odmiana walki z wolnością człowieka, kolejna próba podporządkowania i zniewolenia człowieka, obca naszej cywilizacji. Celem jest zniszczenie rodziny.

Koneczny uważał, że nie jest możliwa synteza między cywilizacjami. Na terenie Polski istnieją i ścierają się 4 cywilizacje, nie dojdzie między nimi do zgody i syntezy, nie wytworzy się jedna, wspólna, gdyż człowiek nie może być cywilizowany na 4 sposoby. Każda z nich będzie dążyć do dominacji. Dla naszej cywilizacji łacińsko-chrześcijańskiej zagrożeniem jest cywilizacja bizantyjska i turańska (w wydaniu moskiewskim) oraz islamska.

Musimy być wierni naszym przodkom, naszej historii. Musimy być przedmurzem chrześcijaństwa. I musimy bronić Kościół. Nasze państwo nie będzie istnieć bez kościoła katolickiego. Jeżeli jest atakowany Kościół, to trzeba to odebrać jako atak na państwo. Bronimy etycznych norm katolickich, bo one tworzą kręgosłup naszej cywilizacji

— podsumował red. Wojciech Reszczyński.

Fot. Blogpress.pl
Fot. Blogpress.pl

Fot. Blogpress.pl
Fot. Blogpress.pl

Fot. Blogpress.pl
Fot. Blogpress.pl

Relacja: Margotte i Bernard

Więcej na portalu Blogpress.pl


Książki Wojciecha Reszczyńskiego można kupić szybko, tanio i wygodnie w naszej portalowej księgarni wSklepiku.pl. Zapraszamy!

Autor

Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.