W najnowszym numerze „wSieci Historii” Maciej Maciejowski, odwołując się do słynnej bitwy morskiej pod Oliwą, pisze o znaczeniu polskiego morza wczoraj i dziś.
Głównym impulsem do budowy własnej floty wojennej przez Rzeczpospolitą był wzrost zagrożenia ze strony Szwecji, która w okresie rządów wybitnego władcy i wodza Gustawa II Adolfa (1611– 1632) wspieranego przez równie zdolnego kanclerza Axela Oxenstiernę rozpoczęła intensywną ekspansję w basenie Morza Bałtyckiego
— tłumaczy autor.
Historyczna bitwa pod Oliwą opisana na łamach miesięcznika miała dla państwa polskiego prestiżowe znaczenie.
Było sprawdzianem kunsztu nawigacji oficerów oraz przygotowania i odwagi załóg okrętów młodej floty polskiej. Wynik bitwy był też potwierdzeniem słuszności starań króla Zygmunta III Wazy oraz hetmana wielkiego koronnego Stanisława Koniecpolskiego o rozwój rodzimej floty wojennej
— pisze Maciej Maciejowski.
Dzisiejszy kurs polityki morskiej jest odległy od aspiracji siedemnastowiecznych władców.
Spośród dużych narodów europejskich mających dostęp do morza współcześni Polacy są chyba najbardziej od niego odwróceni
— pisze Maciej Maciejowski, a przyczyny tego stanu rzeczy widzi w przyjętej strategii:
Polityka morska na szczeblu centralnym w III Rzeczypospolitej doprowadziła do upadku naszych stoczni, rybołówstwa, stopniowej degradacji portów. Symbolem nieudolności stał się również nigdy niezrealizowany projekt budowy siedmiu korwet dla marynarki wojennej
— komentuje.
Dlaczego morze, do którego dostęp był kluczowy w historii Polski dzisiaj tak straciło na znaczeniu pisze Maciej Maciejowski w najnowszym numerze „wSieci Historii”. Miesięcznik dostępny jest także w formie e-wydania pod adresem: http://www.wsieci.pl/e-wydanie-sieci-historii.html
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/historia/219143-o-morzu-kiedys-i-dzis-dostep-do-morza-byl-kluczowy-w-historii-polski-wsieci-historii-o-bitwie-pod-oliwa