Niemieckie związki zawodowe oraz stowarzyszenia przewoźników obstają przy wprowadzeniu płacy minimalnej dla kierowców firm z Europy Środkowej i Wschodniej, przejeżdżających tranzytem przez Niemcy. Ekspertyza prawnika z Hamburga dostarcza im nowych argumentów.
O nowej ekspertyzie, sporządzonej przez biegłego, Petera Mankowskiego, na zlecenie Federacji Niemieckich Związków Zawodowych (DGB) i Federalnego Stowarzyszenia Transportu Towarów (BGL), poinformował w poniedziałek dziennik „Frankfurter Allgemeine Zeitung”.
Przejeżdżając tranzytem przez Niemcy, kierowca „podejmuje działalność (gospodarczą)” w Niemczech, „nawet jeśli stoi w korku ulicznym”, co oznacza, że podlega przepisom o płacy minimalnej - twierdzi Mankowski, cytowany przez „FAZ”. Jego zdaniem płaca minimalna obowiązuje wszystkich zatrudnionych w kraju pracowników.
Niemiecki prawnik zaznacza, że płaca minimalna dla kierowców w tranzycie nie stanowi naruszenia unijnej dyrektywy o usługach. Ochrona pracowników uzasadnia - jak pisze - „ograniczone ingerencje” w tę dyrektywę, gdyż nie chodzi w tym przypadku o powody czysto ekonomiczne. Mankowski dodaje, że traktat z Lizbony „wzmocnił socjalny wymiar” i „zrelatywizował prymat wolności wspólnego rynku”.
DGB i BGL walczą od dawna o objęcie przepisami o płacy minimalnej także kierowców wschodnioeuropejskich przejeżdżających tranzytem przez Niemcy. Obecnie stawka wynosi 8,84 euro za godzinę. Obowiązujące wyjątki są ich zdaniem „dumpingiem” zapewniającym przewoźnikom z Europy Środkowej i Wschodniej niesprawiedliwe korzyści.
„FAZ” wyjaśnia, że przeciwko Niemcom toczy się unijne postępowanie o naruszanie swobody świadczenia usług. Minister pracy i spraw społecznych Andrea Nahles wprowadziła w 2015 roku do czasu rozstrzygnięcia sporu rozwiązanie tymczasowe, polegające na tym, że władze niemieckie odstąpiły na razie od kontroli przestrzegania przepisów o płacy minimalnej u kierowców przejeżdżających tranzytem.
Zdaniem „FAZ” sytuacja może ulec zmianie w toku prac w Komisji Europejskiej nad nową dyrektywą dotyczącą sektora transportowego, która ma sprecyzować przepisy o prawie pracy. Sprawą otwartą pozostaje, czy minister pracy Nahles zdoła pozbyć się przed wyborami do Bundestagu 24 września rozwiązania tymczasowego w sprawie płacy minimalnej - czytamy w „FAZ”.
pc/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/341842-niemcy-wprowadza-place-minimalna-dla-kierowcow-z-europy-srodkowej-i-wschodniej-faz-nie-stanowi-to-naruszenia-unijnej-dyrektywy-o-uslugach