Obowiązujące Prawo pocztowe określa zakres usług pocztowych zwanych powszechnymi, których świadczenie na terenie całego kraju, w sposób jednolity w porównywalnych warunkach, o określonej jakości i po przystępnej cenie jest zapewnione poprzez nałożenie obowiązku ich wykonywania na operatora wyznaczonego, wybieranego na okres 10 lat w drodze konkursu organizowanego przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Jak wskazano w uzasadnieniu, realizacja obowiązku świadczenia usług powszechnych może być nieuzasadnionym obciążeniem finansowym dla operatora wyznaczonego.
Ustawa - Prawo pocztowe przewiduje dla operatora wyznaczonego rekompensatę z tego tytułu, wprowadzając mechanizm finansowania kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych. Koszt ten stanowi różnicę między kosztem netto działalności operatora wyznaczonego objętego tym obowiązkiem a kosztem netto jego działalności bez tego obowiązku, pomniejszoną o korzyści pośrednie związane ze świadczeniem usług powszechnych oraz korzyści wynikające z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych operatorowi wyznaczonemu
— czytamy.
Szczegółowe zasady kalkulacji kosztu netto określa rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z kwietnia 2013 r. w sprawie kalkulacji kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych.
W projekcie zapisano, że w związku z nałożeniem na prezesa UKE obowiązku przeprowadzania cyklicznego badania rynku pocztowego, w nowelizacji przewidziano kary, które będą nakładane na operatorów pocztowych. Sankcje będą wymierzane za nieudzielenie informacji oraz przekazanie informacji nieprawdziwych lub niepełnych, niezbędnych do rzetelnego przeprowadzenia badania. Prezes UKE będzie informował operatorów pocztowych o zagrożeniu karami pieniężnymi za niedopełnienie obowiązków informacyjnych.
Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem przepisów dotyczących konsultacji społecznych i przeprowadzania analizy rynku przez prezesa UKE oraz nakładania kar, które powinny wejść w życie 1 stycznia 2019 r.
ems/PAP
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Obowiązujące Prawo pocztowe określa zakres usług pocztowych zwanych powszechnymi, których świadczenie na terenie całego kraju, w sposób jednolity w porównywalnych warunkach, o określonej jakości i po przystępnej cenie jest zapewnione poprzez nałożenie obowiązku ich wykonywania na operatora wyznaczonego, wybieranego na okres 10 lat w drodze konkursu organizowanego przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Jak wskazano w uzasadnieniu, realizacja obowiązku świadczenia usług powszechnych może być nieuzasadnionym obciążeniem finansowym dla operatora wyznaczonego.
Ustawa - Prawo pocztowe przewiduje dla operatora wyznaczonego rekompensatę z tego tytułu, wprowadzając mechanizm finansowania kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych. Koszt ten stanowi różnicę między kosztem netto działalności operatora wyznaczonego objętego tym obowiązkiem a kosztem netto jego działalności bez tego obowiązku, pomniejszoną o korzyści pośrednie związane ze świadczeniem usług powszechnych oraz korzyści wynikające z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych operatorowi wyznaczonemu
— czytamy.
Szczegółowe zasady kalkulacji kosztu netto określa rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z kwietnia 2013 r. w sprawie kalkulacji kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych.
W projekcie zapisano, że w związku z nałożeniem na prezesa UKE obowiązku przeprowadzania cyklicznego badania rynku pocztowego, w nowelizacji przewidziano kary, które będą nakładane na operatorów pocztowych. Sankcje będą wymierzane za nieudzielenie informacji oraz przekazanie informacji nieprawdziwych lub niepełnych, niezbędnych do rzetelnego przeprowadzenia badania. Prezes UKE będzie informował operatorów pocztowych o zagrożeniu karami pieniężnymi za niedopełnienie obowiązków informacyjnych.
Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem przepisów dotyczących konsultacji społecznych i przeprowadzania analizy rynku przez prezesa UKE oraz nakładania kar, które powinny wejść w życie 1 stycznia 2019 r.
ems/PAP
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/336396-poczta-polska-bedzie-mogla-skorzystac-z-programu-pomocowego-ue-wiekszosc-klubow-ma-poprzec-nowelizacje-prawa-pocztowego?strona=2