Kluby PiS, PO, Kukiz‘15 i PSL zapowiedziały w czwartek poparcie dla projektu noweli Prawa pocztowego, dającego Poczcie Polskiej możliwość korzystania z unijnego programu pomocowego. Projekt zmienia też sposób ustalania udziału operatorów pocztowych w dopłacie do kosztu netto Poczty.
Głosowanie w piątek.
Chodzi o „Rekompensatę dla Poczty Polskiej kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych w latach 2013-2015”. Poczta Polska w tych latach z mocy ustawy była operatorem wyznaczonym. Zadanie to - w wyniku konkursu - Poczta Polska realizuje także w latach 2016-2025.
W czwartek w Sejmie odbyło się drugie czytanie projektu noweli przygotowanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Projekt wprowadza rozwiązania, które zapewnią odpowiedni poziom rekompensaty za rzeczywiste straty poniesione przez operatora wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych, czyli Pocztę Polską.
Komisja Europejska w listopadzie 2015 roku uznała, że rekompensata przyznana Poczcie Polskiej za świadczenie powszechnych usług pocztowych w latach 2013-2015 jest zgodna z unijnymi zasadami pomocy państwa. W ocenie KE rekompensata dla Poczty Polskiej obejmowała tylko dodatkowe koszty ponoszone przez nią w związku z realizacją misji publicznej (czyli obowiązkiem świadczenia usługi powszechnej). Stanowisko Komisji przedstawione w trakcie notyfikacji zostało zaakceptowane przez Polskę. Przy czym - jak napisano w uzasadnieniu - z uwagi na fakt, iż notyfikacja programu była dokonywana ex post i dotyczyła okresu 2013-2015 uzgodniono, że wprowadzenie niezbędnych zmian do ustawy - Prawo pocztowe, m.in. ze względu na wybory parlamentarne w 2015 r. i procedury legislacyjne, będzie możliwe nie wcześniej jak w 2016 r.
Jak mówił w czwartek poseł sprawozdawca Bogdan Rzońca (PiS), projektowane zmiany mają na celu uwzględnienie uwag zgłoszonych przez Komisję Europejską w trakcie notyfikacji programu pomocowego, której pozytywny wynik umożliwia uruchomienie finansowania kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych. Projekt doprecyzowuje także przepisy związane z procedurą udzielenia tej rekompensaty.
Projekt wprowadza w głównej mierze zmiany w zakresie korekty sposobu liczenia udziału operatora pocztowego w dopłacie na rzecz finansowania kosztu netto, w związku ze świadczeniem usług powszechnych przez operatora wyznaczonego. Nakłada obowiązek przeprowadzenia przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej cyklicznego badania rynku w celu ustalenia adekwatności progów określających obowiązek udziału operatora w dopłacie i poziomu tego udziału
— tłumaczył Rzońca.
Dodał, że wprowadzenie programu pomocowego wymaga korekty sposobu ustalania wysokości udziału innych operatorów pocztowych w dopłacie na rzecz finansowania kosztu netto.
Obecny udział liczony jest od całości przychodów operatora z usług powszechnych i z usług wchodzących w zakres usług powszechnych. Po zmianie nie będą brane pod uwagę przychody operatora do 1 mln zł. Jest to próg, od którego powstaje obowiązek uczestniczenia w finansowaniu tego kosztu. Jednocześnie udział w dopłacie nie może być wyższy niż 2 proc. tych przychodów. W praktyce oznacza to, że wszyscy operatorzy - zarówno osiągający przychody poniżej 1 mln zł, jak i osiągający przychody wyższe, nie będą wnosili udziału w dopłacie od pierwszego miliona złotych. Maksymalny poziom udziału to 2 proc. przychodów.
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Kluby PiS, PO, Kukiz‘15 i PSL zapowiedziały w czwartek poparcie dla projektu noweli Prawa pocztowego, dającego Poczcie Polskiej możliwość korzystania z unijnego programu pomocowego. Projekt zmienia też sposób ustalania udziału operatorów pocztowych w dopłacie do kosztu netto Poczty.
Głosowanie w piątek.
Chodzi o „Rekompensatę dla Poczty Polskiej kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych w latach 2013-2015”. Poczta Polska w tych latach z mocy ustawy była operatorem wyznaczonym. Zadanie to - w wyniku konkursu - Poczta Polska realizuje także w latach 2016-2025.
W czwartek w Sejmie odbyło się drugie czytanie projektu noweli przygotowanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Projekt wprowadza rozwiązania, które zapewnią odpowiedni poziom rekompensaty za rzeczywiste straty poniesione przez operatora wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych, czyli Pocztę Polską.
Komisja Europejska w listopadzie 2015 roku uznała, że rekompensata przyznana Poczcie Polskiej za świadczenie powszechnych usług pocztowych w latach 2013-2015 jest zgodna z unijnymi zasadami pomocy państwa. W ocenie KE rekompensata dla Poczty Polskiej obejmowała tylko dodatkowe koszty ponoszone przez nią w związku z realizacją misji publicznej (czyli obowiązkiem świadczenia usługi powszechnej). Stanowisko Komisji przedstawione w trakcie notyfikacji zostało zaakceptowane przez Polskę. Przy czym - jak napisano w uzasadnieniu - z uwagi na fakt, iż notyfikacja programu była dokonywana ex post i dotyczyła okresu 2013-2015 uzgodniono, że wprowadzenie niezbędnych zmian do ustawy - Prawo pocztowe, m.in. ze względu na wybory parlamentarne w 2015 r. i procedury legislacyjne, będzie możliwe nie wcześniej jak w 2016 r.
Jak mówił w czwartek poseł sprawozdawca Bogdan Rzońca (PiS), projektowane zmiany mają na celu uwzględnienie uwag zgłoszonych przez Komisję Europejską w trakcie notyfikacji programu pomocowego, której pozytywny wynik umożliwia uruchomienie finansowania kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych. Projekt doprecyzowuje także przepisy związane z procedurą udzielenia tej rekompensaty.
Projekt wprowadza w głównej mierze zmiany w zakresie korekty sposobu liczenia udziału operatora pocztowego w dopłacie na rzecz finansowania kosztu netto, w związku ze świadczeniem usług powszechnych przez operatora wyznaczonego. Nakłada obowiązek przeprowadzenia przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej cyklicznego badania rynku w celu ustalenia adekwatności progów określających obowiązek udziału operatora w dopłacie i poziomu tego udziału
— tłumaczył Rzońca.
Dodał, że wprowadzenie programu pomocowego wymaga korekty sposobu ustalania wysokości udziału innych operatorów pocztowych w dopłacie na rzecz finansowania kosztu netto.
Obecny udział liczony jest od całości przychodów operatora z usług powszechnych i z usług wchodzących w zakres usług powszechnych. Po zmianie nie będą brane pod uwagę przychody operatora do 1 mln zł. Jest to próg, od którego powstaje obowiązek uczestniczenia w finansowaniu tego kosztu. Jednocześnie udział w dopłacie nie może być wyższy niż 2 proc. tych przychodów. W praktyce oznacza to, że wszyscy operatorzy - zarówno osiągający przychody poniżej 1 mln zł, jak i osiągający przychody wyższe, nie będą wnosili udziału w dopłacie od pierwszego miliona złotych. Maksymalny poziom udziału to 2 proc. przychodów.
Strona 1 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/336396-poczta-polska-bedzie-mogla-skorzystac-z-programu-pomocowego-ue-wiekszosc-klubow-ma-poprzec-nowelizacje-prawa-pocztowego