PiS-owski projekt ustawy dot. przebudowy toru wodnego Szczecin - Świnoujście może spowodować wstrzymanie finansowania ze środków unijnych - takie wątpliwości wyrazili we wtorek posłowie PO. Przygotowaliśmy PiS gotowca, dokumenty strategiczne i będziemy się przyglądać, czy nie zepsuje tego, co zostało wcześniej przygotowane - zapowiedzieli.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy dotyczącej przebudowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra, przedłożony przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Na konferencji prasowej po posiedzeniu gabinetu cieni Platformy Obywatelskiej posłowie tej partii odnieśli się do tego projektu, wdrażającego trzeci etap modernizacji toru wodnego umożliwiającego dostęp do portu w Szczecinie oraz portów Zalewu Szczecińskiego.
Jak podkreślił poseł PO Norbert Obrycki, pozytywny jest fakt, że projekt umożliwi kontynuację inwestycji rozpoczętej przez PO w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.
Mówimy o gigantycznej inwestycji, ponad 1,4 mld złotych, jest to pogłębienie i modernizacja toru wodnego na długości 67 kilometrów
— wyliczał.
Przygotowaliśmy gotowca dla Prawa i Sprawiedliwości, są wszelkie dokumenty strategiczne, studium wykonalności, studia środowiskowe, studia strategiczne. Będziemy się przyglądać, czy PiS nie zepsuje tego, co zostało wcześniej przygotowane
— powiedział poseł.
Podkreślał, że obecny rząd kontynuuje prace przy pogłębianiu toru wodnego prowadzone od 10 lat. Projekt ustawy przyjęty przez gabinet Prawa i Sprawiedliwości ma charakter specustawy, więc - jak zaznaczył Obrycki - „ona nie była i nie będzie z nikim konsultowana”.
Specustawa jest robiona po to, żeby przyspieszyć procedury, jak podają wnioskodawcy i żeby wywłaszczyć właścicieli działek
— dodał.
Poseł wyraził przy tym wątpliwości, czy związane z tym decyzje środowiskowe będą zaakceptowane przez Unię Europejską i czy w ogóle zostaną uwzględnione przez rząd PiS. „Najpoważniejsze wątpliwości mamy co do tego, czy rząd PiS zapewni pieniądze na utrzymanie drożności toru wodnego. Dotychczasowe działania PiS wskazują na to, że politycy o tym całkowicie zapomnieli” - mówił Obrycki.
Mam wątpliwości, czy rząd PiS przyjmując projekt ustawy rzeczywiście da szansę na to, żeby przyspieszyć realizację tej inwestycji, czy nie spowoduje w ogóle wstrzymania finansowania ze środków unijnych
— dodał Stanisław Gawłowski. Według posła PO rządowa ustawa zawiera zapisy, które są niezgodne z prawem europejskim, co właśnie może zagrażać finansowaniu przedsięwzięcia z funduszy UE.
W działaniach PiS widać ogromną niekonsekwencję i chaos
— ocenił z kolei Arkadiusz Marchewka.
Z jednej strony politycy PiS-u mówią o ustawie dotyczącej pogłębienia toru wodnego do 12,5 metra, a z drugiej strony (…) nie dotrzymali słowa w związku z planowanym przyjęciem wieloletniego programu utrzymania morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry na lata 2017-2028
— powiedział poseł.
Dzisiaj Prawo i Sprawiedliwość nie dotrzymuje obietnic, które zostały zaprezentowane podczas obrad komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, a także w odpowiedzi na interpelację, którą do pana ministra (gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marka - PAP) Gróbarczyka złożyłem, w której jasno wskazano, że do końca 2016 roku program zostanie zakończony, skonsultowany i przyjęty. Do dzisiaj nic w tej sprawie się nie wydarzyło
— dodał Marchewka.
Podczas wtorkowej konferencji, poseł Obrycki wspomniał także o sytuacji w Polskiej Żegludze Morskiej, nazywając ją „skandalem gospodarczym”. Odniósł się do poniedziałkowej informacji, że w PŻM wprowadzono zarząd komisaryczny, a na komisarza wyznaczono Pawła Brzezickiego. Zdaniem PO jest to „najazd ‘PiS-iewiczów’ na kolejną spółkę skarbu państwa”.
Jesteśmy zaniepokojeni tą sytuacją, będziemy domagać się w trakcie obrad Sejmu wyjaśnień i informacji na temat sytuacji i zadłużenia (PŻM - PAP), a także w jaki sposób były wiceminister w rządzie PiS-u, a teraz jednoosobowy zarządca PŻM chce naprawić tę sytuację
— zapowiedział poseł.
gah/PAP
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
PiS-owski projekt ustawy dot. przebudowy toru wodnego Szczecin - Świnoujście może spowodować wstrzymanie finansowania ze środków unijnych - takie wątpliwości wyrazili we wtorek posłowie PO. Przygotowaliśmy PiS gotowca, dokumenty strategiczne i będziemy się przyglądać, czy nie zepsuje tego, co zostało wcześniej przygotowane - zapowiedzieli.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy dotyczącej przebudowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra, przedłożony przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Na konferencji prasowej po posiedzeniu gabinetu cieni Platformy Obywatelskiej posłowie tej partii odnieśli się do tego projektu, wdrażającego trzeci etap modernizacji toru wodnego umożliwiającego dostęp do portu w Szczecinie oraz portów Zalewu Szczecińskiego.
Jak podkreślił poseł PO Norbert Obrycki, pozytywny jest fakt, że projekt umożliwi kontynuację inwestycji rozpoczętej przez PO w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.
Mówimy o gigantycznej inwestycji, ponad 1,4 mld złotych, jest to pogłębienie i modernizacja toru wodnego na długości 67 kilometrów
— wyliczał.
Przygotowaliśmy gotowca dla Prawa i Sprawiedliwości, są wszelkie dokumenty strategiczne, studium wykonalności, studia środowiskowe, studia strategiczne. Będziemy się przyglądać, czy PiS nie zepsuje tego, co zostało wcześniej przygotowane
— powiedział poseł.
Podkreślał, że obecny rząd kontynuuje prace przy pogłębianiu toru wodnego prowadzone od 10 lat. Projekt ustawy przyjęty przez gabinet Prawa i Sprawiedliwości ma charakter specustawy, więc - jak zaznaczył Obrycki - „ona nie była i nie będzie z nikim konsultowana”.
Specustawa jest robiona po to, żeby przyspieszyć procedury, jak podają wnioskodawcy i żeby wywłaszczyć właścicieli działek
— dodał.
Poseł wyraził przy tym wątpliwości, czy związane z tym decyzje środowiskowe będą zaakceptowane przez Unię Europejską i czy w ogóle zostaną uwzględnione przez rząd PiS. „Najpoważniejsze wątpliwości mamy co do tego, czy rząd PiS zapewni pieniądze na utrzymanie drożności toru wodnego. Dotychczasowe działania PiS wskazują na to, że politycy o tym całkowicie zapomnieli” - mówił Obrycki.
Mam wątpliwości, czy rząd PiS przyjmując projekt ustawy rzeczywiście da szansę na to, żeby przyspieszyć realizację tej inwestycji, czy nie spowoduje w ogóle wstrzymania finansowania ze środków unijnych
— dodał Stanisław Gawłowski. Według posła PO rządowa ustawa zawiera zapisy, które są niezgodne z prawem europejskim, co właśnie może zagrażać finansowaniu przedsięwzięcia z funduszy UE.
W działaniach PiS widać ogromną niekonsekwencję i chaos
— ocenił z kolei Arkadiusz Marchewka.
Z jednej strony politycy PiS-u mówią o ustawie dotyczącej pogłębienia toru wodnego do 12,5 metra, a z drugiej strony (…) nie dotrzymali słowa w związku z planowanym przyjęciem wieloletniego programu utrzymania morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry na lata 2017-2028
— powiedział poseł.
Dzisiaj Prawo i Sprawiedliwość nie dotrzymuje obietnic, które zostały zaprezentowane podczas obrad komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, a także w odpowiedzi na interpelację, którą do pana ministra (gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marka - PAP) Gróbarczyka złożyłem, w której jasno wskazano, że do końca 2016 roku program zostanie zakończony, skonsultowany i przyjęty. Do dzisiaj nic w tej sprawie się nie wydarzyło
— dodał Marchewka.
Podczas wtorkowej konferencji, poseł Obrycki wspomniał także o sytuacji w Polskiej Żegludze Morskiej, nazywając ją „skandalem gospodarczym”. Odniósł się do poniedziałkowej informacji, że w PŻM wprowadzono zarząd komisaryczny, a na komisarza wyznaczono Pawła Brzezickiego. Zdaniem PO jest to „najazd ‘PiS-iewiczów’ na kolejną spółkę skarbu państwa”.
Jesteśmy zaniepokojeni tą sytuacją, będziemy domagać się w trakcie obrad Sejmu wyjaśnień i informacji na temat sytuacji i zadłużenia (PŻM - PAP), a także w jaki sposób były wiceminister w rządzie PiS-u, a teraz jednoosobowy zarządca PŻM chce naprawić tę sytuację
— zapowiedział poseł.
gah/PAP
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/328537-rzad-przyjal-projekt-ustawy-ws-toru-swinoujscie-szczecin-po-straszy-w-swoim-stylu-moze-spowodowac-wstrzymanie-finansowania-ze-srodkow-ue?strona=2