Ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego trafiła na biurko prezydenta! Stocznie zostaną zwolnione m.in. z podatku VAT

fot. Fratria
fot. Fratria

Senat w czwartkowym głosowaniu nie zaproponował poprawek do ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego. Zakłada ona m.in. zwolnienie stoczni z podatku VAT oraz wybór między CIT a zryczałtowanym 1-proc. podatkiem od wartości sprzedanej produkcji. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Celem przygotowanej przez ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej ustawy jest stworzenie dogodniejszych warunków dla rozwoju przemysłu stoczniowego, aby uruchomić masową produkcję statków w polskich stoczniach, w szczególności w stoczni w Szczecinie i w Gdyni.

Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki przekonywał we wtorek na posiedzeniu połączonych senackich komisji budżetu i finansów publicznych oraz infrastruktury, że potrzeba przyjęcia ustawy wynika ze znacznego spadku produkcji stoczniowej.

Dla przykładu w roku 2007 Polska produkowała 33 statki, a obecnie jest to 11

—mówił wtedy Brzezicki.

Ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego zakłada stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla jak najszerszego katalogu jednostek pływających (zgodnie z dyrektywą UE w sprawie VAT). Rozszerzenie preferencji podatkowej dotyczyć będzie takich statków jak np. holowniki i lodołamacze pełnomorskie.

Przewidziano też zwiększenie katalogu nowych statków objętych zerową stawką VAT-u. Jak wskazano, zaoszczędzone w ten sposób środki przedsiębiorcy będą mogli wykorzystać na inne cele.

Według obowiązujących obecnie przepisów stocznie, zaopatrując się u swoich dostawców w komponenty związane z budową statku, płacą VAT (wynosi on 23 proc.). Po zakończeniu budowy, zgodnie z polskim prawem, stocznia występuje do budżetu państwa o zwrot tego VAT-u. W nowych przepisach stocznia już na etapie wystawiania faktury za konkretne elementy czy komponenty nie będzie płaciła VAT-u.

W ustawie przewidziano też możliwość wyboru między obecnym 19-proc. CIT lub PIT, a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. w zakresie budowy i przebudowy statków. Wybór formy opodatkowania będzie wymagał złożenia przez przedsiębiorcę oświadczenia. Zmiana formy opodatkowania możliwa będzie nie wcześniej niż po upływie trzech lat.

Ciąg dalszy na następnej stronie.

12
następna strona »

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.