Polska sprzeda Słowacji Rosomaki. Południowy sąsiad kupi od nas 30 nowych transporterów

fot. PAP/Radek Pietruszka
fot. PAP/Radek Pietruszka

Słowacja w ciągu najbliższych trzech lat kupi 30 transporterów Rosomak w nowej wersji. Polski producent uzyska dzięki temu 120 mln zł - poinformowała w piątek w Siemianowicach Śląskich premier Ewa Kopacz na wspólnej konferencji z premierem Słowacji Robertem Ficem.

Szefowie obu rządów podpisali w zakładach Rosomak (do niedawna Wojskowych Zakładach Mechanicznych), gdzie produkowane są kołowe transportery opancerzone, list intencyjny ws. współpracy w dziedzinie przemysłu zbrojeniowego.

Słowacja w ciągu najbliższych trzech lat zakupi 30 sztuk nowego wariantu transportera Rosomak

— powiedziała Kopacz. Nowa wersja będzie stanowiła połączenie polskiego wozu i słowackiej wieży.

Dzięki temu do zakładów w Siemianowicach Śląskich wpłynie ponad 120 mln zł

— dodała premier. Nowa wersja ma nosić nazwę Scipio.

Kopacz oceniła, że to bardzo duży sukces polskiego przemysłu zbrojeniowego, polskiej gospodarki i gwarancja miejsc pracy - nie tylko w zatrudniających ok. 450 pracowników zakładach Rosomak, ale i u kooperantów spółki, czyli dla 3,5 tys. osób.

Dzisiejsze podpisanie listu intencyjnego jest obustronnym zwycięstwem i Polski, i Słowacji. Słowacja musi zmodernizować swoją technikę wojskową, potrzebujemy transporterów tego typu

— powiedział z kolei premier Fico. Jak ocenił, najwłaściwszym rozwiązaniem jest, „jeśli w modernizacji techniki bierze udział również słowacki przemysł zbrojeniowy”.

Słowacki premier wyraził przekonanie, że ministrowie obrony obu krajów zrobią wszystko, by została podpisana umowa określająca m.in. warunki współpracy i dostaw. Podkreślił, że list intencyjny to polityczna deklaracja poparcia dla projektu.

Kopacz zapowiedziała, że obie strony chcą polsko-słowacki wariant transportera bardzo mocno promować w Europie i na świecie.

Chcemy, żeby zamówienia spływały szeroką falą właśnie tu, do Siemianowic

— powiedziała premier. Również Fico podkreślił, że zrobi wszystko, by wspólną wersję pojazdu wprowadzić do innych krajów.

Premier Słowacji przypomniał, że współpraca z Polską może także dotyczyć modernizacji samobieżnych armatohaubic Dana, których używa Wojsko Polskie, a które zostały wyprodukowane na Słowacji. Podkreślał znaczenie współpracy regionalnej, przypominając szkolenia polskich pilotów MiG-ów-29 na symulatorach na Słowacji i słowacko-czeską współpracę w obronie przestrzeni powietrznej. Wyraził przekonanie, że Polska może się włączyć w ten i inne projekty w ramach współpracy Grupy Wyszehradzkiej.

Polska przeznacza na obronę dwa procent PKB, to ogromne pieniądze. Słowacja nie może sobie na to pozwolić, wspólne działanie w obronie jest dla nas niezwykle ważne, każde państwo potrzebuje pieniędzy na obronność, ale i na inne potrzeby także

— zaznaczył Fico.

Kopacz zaznaczyła, że produkt siemianowickich zakładów jest wysoko oceniany nie tylko w Europie, ale i na świecie oraz wyjątkowo dobrze sprawdził się na misji w Afganistanie. Zdaniem szefowej rządu transportery i sprawna załoga zakładów z Siemianowic Śl. zasługują na najwyższy znak jakości.

Z kolei Fico, życząc polskim zakładom wielu sukcesów, podkreślił, że na Słowacji buduje się „fantastyczne wieże”.

Ta nasza współpraca będzie przykładem dla kolejnych krajów Grupy Wyszehradzkiej i innych regionów w Europie, bo to jest potwierdzenie, że w dziedzinie zbrojenia, nowej techniki wojskowej, współpraca może być efektywna, nowoczesna i może być korzystna dla obu stron

— powiedział Fico. Poinformował też, że jego kraj, szukając nowych wozów dla piechoty, chciał najtańszego rozwiązania.

Polska premier podkreśliła, że podpisana w 2013 r. nowa umowa licencyjna z fińską firmą Patria, która skonstruowała transporter, umożliwia sprzedaż pojazdów do innych krajów bez ograniczeń geograficznych.

To jest pierwsza taka transakcja, a ja myślę, że to jest dobry początek

— powiedziała Kopacz.

Wyraziła przekonanie, że „ponieważ nie tylko w Europie, ale i na świecie idzie czas na zbrojenia, na ten produkt będzie popyt”. Podziękowała też szefowi rządu w Bratysławie za osobiste wsparcie pozyskania transporterów dla słowackiego wojska.

Jestem przekonana, że ten projekt będzie służyć nie tylko zdolności obronnych naszych państw, ale zwiększy nas wkład w bezpieczeństwo całego regionu

— powiedziała Kopacz. Program transportera Rosomak nazwała najważniejszym sukcesem w polskim przemyśle obronnym po 1989 r.

Kopacz wyraziła przekonanie, że pojazd, który powstanie z połączenia polskiego wozu i słowackiej wieży, będzie dobrą wizytówką obu krajów. Podkreśliła dobrą współpracę obu rządów na różnych polach. Również Fico ocenił wysoko współpracę między oboma krajami w innych kwestiach, m.in. przy odrzuceniu na ostatnim szczycie UE pomysłu obowiązkowych kwot imigracyjnych.

Oferowany Słowacji transporter został przygotowany przez Polską Grupę Zbrojeniową i należącą do niej spółkę Rosomak SA oraz słowacką firmę EVPU. Jest on połączeniem produkowanego w Polsce podwozia z wieżą TURRA-30 wyposażoną w automatyczną armatę kalibru 30 mm sprzężoną z karabinem maszynowym oraz wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. Scipio został pokazany w maju na targach IDET w Brnie. W czerwcu został poddany próbom poligonowym na Słowacji.

Rosomak to polska nazwa ośmiokołowego modułowego wozu opancerzonego AMV skonstruowanego przez fiński koncern Patria. Został on wybrany przez MON w rozstrzygniętym w grudniu 2002 r., wartym 5 mld zł, przetargu. W 2003 r. podpisano 10-letnią umowę na produkcję licencyjną wozów w Siemianowicach Śląskich.

W 2013 r. podpisano z Patrią umowę na przedłużenie o kolejne 10 lat licencji na produkcję Rosomaków w Polsce. Porozumienie umożliwiło Finom wywiązanie się z umowy offsetowej i uniknięcie kar umownych, a polskim zakładom dalszą produkcję i modyfikację Rosomaków (wprowadzono do nich ponad 600 poprawek).

Rzecznik Rosomak SA Michał Rumin podkreślił w piątek, że w odróżnieniu od pierwotnej umowy licencyjnej, ta podpisana w 2013 r. nie zawiera żadnych ograniczeń dotyczących rynków eksportowych dla Polski.

Możemy sprzedawać Rosomaka na całym świecie, w porozumieniu z naszym fińskim partnerem. To kwestia biznesowa. Nam bliżej do Słowaków, Finom może być łatwiej dogadać się z innymi Skandynawami

— powiedział PAP Rumin.

Obecnie w polskim wojsku służy ok. 670 Rosomaków w różnych wersjach. Pojazdów używał polski kontyngent ISAF w Afganistanie. Oprócz Polski, która jest największym użytkownikiem AMV, wozy te wybrały Finlandia, Chorwacja, Słowenia, RPA, Szwecja i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

mly/PAP

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.