Potrzeba aż pół miliona pilotów!

Fot. freeimages.com
Fot. freeimages.com

Amerykański producent samolotów Boeing wyliczył, że przez linie lotnicze w ciągu 20 lat zatrudnią 533 tys. pilotów i jeszcze więcej mechaników samolotowych (584 tysięcy).

Według danych Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w Europie przewoźnicy zatrudnią do 2020 roku ok. 20 tys. specjalistów lotnictwa. Głównie będą to inżynierowie i mechanicy lotniczy.

Rynek światowy ciągle się rozwija. W tej chwili mamy ok. 55 tys. samolotów lotnictwa cywilnego. Pilot nadal jest zawodem przyszłości

— mówi w finanse.wp.pl Piotr Rutkowski z Wojskowych Zakładów Lotniczych w Bydgoszczy.

Zainteresowanie pracą w lotnictwie cywilnym jest coraz większe.

Mówiąc o specjalnościach lotniczych, mam na myśli zarówno te związane z działalnością operacyjną lotnictwa, tj. pilotaż, mechanika lotnicza, zarządzanie ruchem lotniczym, jak również te związane z konstruowaniem i produkcją sprzętu lotniczego czy też z zabezpieczeniem działalności lotniczej

— wyjaśnia Jarosław Kozuba, pilot z Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie.

Dostanie pracy w tym sektorze nie jest łatwe. Oprócz skończonych licznych kursów, trzeba wykazać się także doskonałym zdrowiem, zarówno fizycznym jak i psychicznym. Wymogiem jest także znajomość języka angielskiego na tzw. czwartym poziomie operacyjnym ICAO.

W Polsce pilotem samolotów pasażerskich może zostać osoba, która ukończyła Politechnikę Rzeszowską lub Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Chełmie. Istnieje także możliwość zostania wojskowym pilotem po skończeniu WSOSP w Dęblinie.

Do obsługi Dreamlinera potrzeba naprawdę wykwalifikowanych specjalistów, o których trudno na polskim rynku. Można się więc spodziewać, że pracy dla wykwalifikowanych inżynierów lotnictwa będzie przybywać. Do wykonywania tego zajęcia niezbędna jest specjalistyczna wiedza, w tym na temat budowy samolotów

— mówi Aneta Przybysz, dyrektor biura zarządzania zasobami ludzkimi PLK LOT.

Od wielu lat w Polsce podaż w zawodzie pilota jest nieco wyższa niż popyt. Prawdą jest jednak, że niewiele polskich ośrodków jest w stanie wykształcić pilota, który bez dużego samozaparcia zostanie przyjęty do pracy

— dodaje Jerzy Bakunowicz, dyrektor Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej.

Praca pilota jest bardzo dobrze opłacana. Z danych międzynarodowego stowarzyszenia pilotów cywilnych (Air Line Pilots Association International) wynika, że pensja dla początkującego pilota niewielkich linii lotniczych wynosi średnio 22 500 dolarów rocznie. Doświadczeni piloci zarabiają natomiast od 60 do nawet 250 tys. euro rocznie.

W Polsce pensja pilota to ok. 8-12 tys. zł miesięcznie.

MG/finanse.wp.pl

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.