Prawda o rządowych osiągnięciach w sprawie autostrad. 144 miliony złotych pójdzie w błoto? Gdzie jest odcinek Stryków - Pyrzowice?

Rys. Andrzej Krauze
Rys. Andrzej Krauze

Jerzy POLACZEK, Poseł Sejm RP, 28 maja 2012r.

Pan Sławomir Nowak, Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

 

Interpelacja poselska

w sprawie informacji o stanie przygotowań do rozpoczęcia budowy odcinka autostrady A1 Stryków – Pyrzowice, w szczególności w zakresie posiadania przez Generalna Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad prawidłowo sporządzonego projektu budowlanego oraz pozwolenia  na budowę.

 

Szanowny Panie Ministrze,

Na początku 2009r. rząd wybrał, a następnie zawarł z prywatnym partnerem (konsorcjum Autostrada Południe S.A.) umowę w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej, sfinansowania i budowy liczącego ok. 190 km odcinka autostrady Pyrzowice – Stryków. Po upłynie roku - w styczniu 2010r. konsorcjum nie zapewniło finansowania tego projektu i umowa została rozwiązana.

Do dzisiaj nie rozpoczęła się nawet budowa tego priorytetowego odcinka w sieci autostrad w Polsce ujętego w rządowym Programie Budowy Dróg na lata 2008-2012, przyjętego przez Radę Ministrów we wrześniu 2007r..

W styczniu, lutym i marcu 2010r. kierownictwa Ministerstwa Infrastruktury i GDDKiA zapewniały opinię publiczną - w tym również Sejm RP o konieczności pilnej realizacji tej inwestycji związanej, gdyż była ona jednym z zadań związanych z przygotowaniami do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012r.

Dla przypomnienia powyższych faktów odwołam się poniżej do obszernych fragmentów dwóch komunikatów prasowych GDDKiA z 23 stycznia i 5 lutego 2010r. cyt:

Autostrada A1 Stryków - Pyrzowice zostanie zbudowana przez GDDKiA (komunikat prasowy GDDKiA z 23.01.2010)

„Autostrada A1 na odcinku Stryków - Pyrzowice nie będzie budowana w systemie koncesyjnym. Konsorcjum Autostrada Południe SA do 22 stycznia 2010 roku nie zapewniło finansowania tego projektu, do czego zobowiązało się w umowie koncesyjnej z 22 stycznia 2009 roku co automatycznie oznacza, że straciło możliwość budowy i eksploatacji tego odcinka autostrady A1. Ubolewamy, że koncesjonariuszowi nie udało się uzyskać finansowania inwestycji. A1 od Strykowa do Pyrzowic będzie budowana w systemie tradycyjnym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. GDDKiA zobowiązuje się, że zrobi wszystko, aby autostrada A1 Stryków - Pyrzowice została udostępniona kierowcom przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku.

Strona publiczna zabezpieczyła interes Skarbu Państwa i przyszłych kierowców autostrady A1 w taki sposób, że zobowiązała koncesjonariusza do wykonania projektu budowlanego A1 do 22 stycznia 2010 roku i projektu wykonawczego do czerwca 2010 roku, a nie rozpoczęcia projektowania dopiero po formalnym zamknięciu finansowania. Rozwiązanie to zostało zawarte w umowie dla bezpieczeństwa zachowania terminu budowy, aby sprawnie przejąć projekt i rozpocząć dalsze prace bez opóźnień, w przypadku gdyby spółka nie osiągnęła zamknięcia finansowego.(…)

Celem GDDKiA jest wybór wykonawcy i rozpoczęcie budowy autostrady w 2010 roku. GDDKiA zobowiązuje się, że dołoży wszelkich starań, aby autostrada A1 Stryków - Pyrzowice została udostępniona kierowcom przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku.”

 

Projekt autostrady A1 Stryków - Pyrzowice opracowany na zlecenie Autostrady Południe S.A. wymaga poprawek (komunikat prasowy GDDKiA z 05.02.2010)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła sprawdzanie projektu budowlanego dla 180-kilometrowego odcinka autostrady A1 Stryków – Pyrzowice, zleconego projektantom przez Autostradę Południe SA. Projekt wymaga istotnych zmian.

Główne wady projektu opierają się na kilku obszarach. Po pierwsze, projekt nie jest w pełni zgodny z wymogami decyzji środowiskowej wydanej dla tego odcinka autostrady A1. Przykładowo, zbiorniki retencyjne dla autostrady zostały umiejscowione zbyt blisko przejść dla zwierząt, dlatego muszą zostać przesunięte. Przepusty wymagają korekty.

Po drugie, poprawy wymagają zapisy dotyczące konstrukcji drogowej oraz obiektów mostowych. Niezbędne jest dokonanie korekt polegających na zwiększeniu trwałości i jakości wyżej wymienionych obiektów oraz dostosowaniu konstrukcji do prognozowanego ruchu.

(…) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwróciła się 3 lutego 2010 roku w trybie pilnym do koncesjonariusza Autostrady Południe SA o dokonanie niezbędnych korekt w projekcie autostrady A1 od Strykowa do Pyrzowic. Liczymy, że APSA dokonana poprawek jak najszybciej. Będziemy oczekiwać od APSA wskazania konkretnego terminu zakończenia wprowadzania korekt. Podkreślamy, że to od szybkości działań APSA w tej kwestii zależą dalsze procedury związane z uzyskiwaniem pozwolenia na budowę dla tego odcinka autostrady A1 i wybór wykonawcy prac w systemie tradycyjnym. Celem GDDKiA jest podpisanie umowy z wykonawcą jesienią br.

Ówczesny podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pan Radosław Stępień, odpowiadając w dniu 18 marca 2010r. (str.132-133 stenogramu z 63. posiedzenia Sejmu VI-ej kadencji – pytania w sprawach bieżących) na pytania posłów Platformy Obywatelskiej, potwierdził harmonogram realizacji tej inwestycji do 2012r. za wyjątkiem odcinka Częstochowa – Pyrzowice, którego budowa miała zostać zakończona w 2014r.

Po upływie prawie 2,5 roku od tych zdarzeń sytuacja związana z elementarnymi wymogami przygotowania do budowy tego odcinka autostrady jest niejasna, a wręcz bulwersująca.

To dramatycznie narastające opóźnienie wygeneruje (zwłaszcza po oddaniu w bieżącym roku budowanych odcinków A1 od granicy z Czechami do węzła w Pyrzowicach) trudne do opanowania skutki gwałtownego wzrostu ruchu tranzytowego – przejazdu przez Częstochowę, gdzie ciężki ruch tranzytowy odbywa się przez centrum miasta w ciągu drogi krajowej nr 1.

Ponadto ze zdumieniem dowiaduję się, iż dokumentacja techniczna niezbędna dla uzyskania pozwolenia na budowę tego odcinka autostrady nadal nie jest gotowa, pomimo zapewnień Dyrekcji Generalnej ze stycznia 2010r.(!), iż zostaną w niej dokonane w trybie pilnym niezbędne korekty. Całości „obrazu” dopełnia nieoficjalna informacja, iż w grudniu 2011r. konsorcjum Autostrada Południe S.A. wniosła pozew do sądu przeciwko GDDKiA o zwrot kosztów prac projektowych w kwocie 144.000.000,00 (sto czterdzieści cztery miliony) złotych! W tym celu suma ta została ujęta jako potencjalne zdarzenie odszkodowawcze w Krajowym Funduszu Drogowym w 2012r.

W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra o odpowiedź na następujące pytania:

1. Czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad posiada na koniec maja 2012r. kompletną i poprawioną dokumentację projektową niezbędną dla uruchomienia budowy autostrady A1 na odcinku Pyrzowice – Stryków? Jakie działania podejmowała GDDKiA pomiędzy styczniem 2010r. a majem 2012r., aby należycie zabezpieczyć interes Skarbu Państwa i wyegzekwować od Autostrady Południe S.A. dokonanie korekty projektu zgodnie z komunikatem prasowym GDDKiA z 5 lutego 2010r.?

2. Czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na koniec maja 2012r. jest w posiadaniu pozwolenia na budowę tego odcinka autostrady?

3. Czy prawdziwa jest opinia panująca w branży drogowej, iż projekt budowlany tego odcinka autostrady A1 nadaje się „do kosza” i projektowanie należy rozpocząć „od zera”? W jaki sposób GDDKiA współpracowała z wykonawcą projektu budowlanego w 2009r. i latach następnych, aby otrzymać projekt budowlany zawierający rozwiązania zgodne z przepisami technicznymi obowiązującymi w Polsce? Czy prawdziwa jest informacja, iż Niezależnemu Inżynierowi nadzorującemu postęp prac projektowych wypłacono wynagrodzenie w kwocie ok. 10 mln złotych, pomimo wadliwie sporządzonej odebranej przez GDDKiA w styczniu 2010r. dokumentacji technicznej?

4. Czy prawdą jest, iż plan finansowy Krajowego Funduszu Drogowego na 2012r. zawiera rezerwę (dla pokrycia zdarzenia odszkodowawczego) w kwocie 144 mln złotych na pokrycie kosztów prac projektowych wykonanych przez Autostradę Południe S.A. na rzecz GDDKiA?

5. Jaki jest dzisiaj status dokumentacji projektowej przygotowanej przez Autostradę Południe S.A. dla odcinka A1 Pyrzowice - Stryków, którą GDDKiA posiada 2,5 roku tj. stycznia 2010r.?

6. W jakim terminie rząd uruchomi budowę tego odcinka autostrady, o którym informował opinię publiczną na początku 2010r., iż cyt. (za komunikatem prasowym z 5 lutego 2010r.): „Celem GDDKiA jest podpisanie umowy z wykonawcą jesienią br.”(2010r.)?

7. Proszę o wyjaśnienie okoliczności, które doprowadziły do złożenia powództwa przeciwko GDDKiA przez konsorcjum Autostrada Południe S.A. w grudniu 2011r. o odszkodowanie w kwocie 144 mln złotych.

Z poważaniem

/-/ Jerzy Polaczek

Autor

Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.